~you are my bestest buddies~

Kad Kahwin & Cop Mohor

Assalamualaikum and Hello Readers =)

Last Saturday, my fiancee and I went to Malacca. [starting ayat masa buat esei omputeh satu ketika dulu] Dengan tujuan aku mahu mengambil kad kahwin yang sudah siap di cetak. Yeayyy! Tahap eksaited dia tak boleh nak gambarkan pada mana-mana gambar. Mak aku siap membebel lagi. Pasal apa jauh sangat cetak kad kahwin sampai kat Melaka tu haaaa... Makkk, kalau dah sana murah, nak buat cemanaaa... 


jerawat kat idonggg! dulik hape aku. 


Actually aku memang berniat hendak design sendiri sahaja kad kahwin aku. Sebab aku tak sukakan sesuatu yang berulang dan terlalu familiar dengan kad-kad kahwin pengantin lain. Ada yang jenis passport la, jenis kulit depan buku sekolah la, jenis ala-ala tiket penerbangan kapal terbang la, dan banyak lagi la. Pada aku, jenis kad macam tu memang tengah trend sekarang ni. Tapi aku memang tak minat. Aku sukakan sesuatu yang simple yet nice. Dan segala maklumat lengkap untuk petunjuk para tetamu nanti. Demi menjimatkan kos, aku inginkan jenis kad 3 lipatan dan mengandungi 2 pihak. Satu pihak belah aku, satu lagi belah Faiz. Senang! Jimat! Tak memeningkan banyak kepala! =)

Memandangkan aku memang noob gila pasal Adobe Photoshop ke, Adobe Illustrator ke, dan segala macam jenis software design men-design ni. Memang takes time la kalau aku nak belajar. So, aku hendak upahkan seorang designer dari kalangan kawan-kawan aku sendiri. Puas jugaklah aku bertanya sorang-sorang kawan yang aku rasa dia pandai men-design. Mostly dorang takde pengalaman design kad kahwin. Finally aku skype dengan Wan dan dia setuju untuk cuba jaya dahulu. Lepas aku beri segala mak nenek details pasal kad aku, Wan starts to design and sometimes he shows me the progress thru FB. Dia kata dia tak penah design kad kahwin, tapi seriously dia sangat professional layan aku macam customer kedai printing. Haha! Wan is super tabah and gigih kot layan kerenah dan cerewet segala mak nenek aku ni. Ye laaa.. Aku bayar kot! Mestilah aku nak something yang perfect and jangan ada silap pon. Gitewww!




Almost 1 month and half aku dok berbincang dengan Wan pasal design. Lama kan? Sebab tarikh wedding aku asyik bertukar-tukar. Tu yang progress jadi lamaaaa sangat. Kesian Wan. Hahaha... Tapi dia memang kawan yang best gila la. Masa final touch up untuk aku hantar print, aku tanya berapa dia nak upah untuk semua ni. Aku memang tak kesah pon berapa yang penting reasonable la... Sebab tu aku cerewet sikit. Lepas tu dia jawabbbb...............





Inilah yang dikatakan rezeki orang yang nak mendirikan masjid. Semoga Allah sahaja yang membalas jasa baik kau, Wan. Aku dan Faiz sangat terharu okay. Banyak sangat kerenah kami, dia layankan saja. Best of Wan. Contact him :-

Twitter : @ohduit

Setel bab design, aku meneruskan misi mencari tempat untuk print kad kahwin yang murah, murahhhh dan sangat murah! Bila dah dok melangok depan laptop, memang aku google je la. Lastly aku jumpa Kad Kahwin Borong. Memang murah la sebab aku mahu kad kahwin bersaiz 4"x9" dan 3 lipatan. Bayangkan sekeping kad hanya 39sen untuk 1000pcs. Itu kalau aku design sendiri. Harga dia lain sikit kalau dorang yang designkan. Aku berurusan secara online sahaja. Cepat jugak mereka membalas emel dan pertanyaan aku. Tapi Kad Kahwin Borong ni di Melaka. Disebabkan aku tak mahu postage, aku sanggup meredah ke Melaka dari Kuala Lumpur ni. Aku tak kisah sangat sebab kereta usang aku pakai NGV. Jimatttt! Percetakan mengambil masa 10-14 hari waktu bekerja. Done!


So, bila dah dapat kad kahwin, macam nak melecet jari jemari melipat kad ni. Sebab kertas dia setebal 260gsm. Agak keras dan very berkualiti. Siap ada UV finishing. Fuhh, not bad! Bila dah lipat, nak masuk dalam sampul putih yang dia provide sekali. Alaa... rasa macam kosong gila la pulak sampul ni. So, aku dah terfikir nak buat rubber stamp. Rupanya ramai jugak B2B yang buat macam ni. Aku mintak tolong Aizam rekakan untuk aku. Maklumlah, aku buta Photoshop. Aizam suruh aku pilih corak dan font tulisan. Antara pilihan yang aku suka............




I decided to choose the second one. Because the first one in my opinion looks very bold bila nak cop nanti. The third one pulak aku rasa tulisan terlampau berkerawang. Nanti orang salah sebut nama aku atau Faiz. Nehii! So, the second one tu font Mordred. Muat-muat je dengan nama Faiz yang panjang bebenoh tu dengan nama aku yang seciput jeee... Kata orang kedai rubber stamp tu dia guna software CoralDraw untuk buat rubber stamp. Tapi aku hantar design dalam bentuk gambar je pon. Format jpg. Boleh jugakkkk! Harga rubber stamp ni should be murah je. Harganya dalam RM8 onwards depends on size. Disebabkan aku ni jenis tak bape reti nak bersabar, aku mahu rubber stamp aku disiapkan sepantas kilat maka aku dicaj mahal sikit which is RM20. Never mind. Minggu depan aku puasa seminggu! T__T




Macam nak lebam telapak tangan aku mengecop sampul kad kahwin. Hasilnya memang memuaskan. Aku tolong cop, Emak tolong masukkan kad dalam sampul. Very good team work! Tapi kan, most B2B cakap usually harga setem untuk sampul kad kahwin yang kosong tanpa sebarang cop adalah 60sen. Tapi once sampul kad kahwin tu ada tulisan-tulisan lain selain alamat penerima, maka harga setem naik kepada 80sen. Entahlah, aku tengok kawan-kawan aku yang pos kad kahwin guna sampul bercorak, dorang guna setem 60sen sampai je kat peti surat rumah aku. Agaknya abang posmen pon dah malas nak layan perangai orang tak paham bahasa macam aku yang bakal buat nanti ni. Kehkehkeh! Entahlah aku berani buat ke tidak. =,="




My tips kalau B2B nak buat stamping macam ni, make sure permukaan rubber stamp dicop habis pada ink. Bila nak cop pada sampul, tekankan sikit supaya hasilnya lebih cantik dan nampak. Hati-hati! Jangan sampai double cop. Nanti tak cantik. So, tangan tu kena bedung jugak la kalau nak buat cop-cop ni. Haha =D Dan sediakan tisu atau kain untuk lap pada permukaan rubber stamp. Bila dah selalu sangat cop, dakwat yang masuk pada celah-celah permukaan makin lama makin menebal dan bila dicop akan nampak satu kawasan yang tidak diingini tu tebal tiba-tiba. Rajin-rajin tengok la ye. Kerja mudah je ni.... Selamat mengecop!





p/s: member yang dekat-dekat area KL 
aku rasa nak bagi kad by hand je. T__T

27 comments:

  1. cantik cop kat smpul surat tu.. Nice :D

    Btw, bila ezma punye majlis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. credit to Aizam. :)

      insyaAllah bulan may ni cik rina :)

      Delete
    2. waaaa tak lama je lagi.. tahniah ezma :)

      Delete
    3. thank you so much dear rina.. same2 la kite membuat persiapan ye :D

      Delete
  2. kazen akak pun wat di melaka...tp dia memang keje di melaka..kedai mana tatau la jugak...rubber stamp utk majlis dia akak x buat lagi utk cop kat brown paper bag

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa..nanti pon ezma nak cop kat goodies bag jugak..mgkin atas doily paper kalo muat..hehehe :D

      Delete
  3. akak dulu ada cop jugak kat luar sampul tue 60 sen je. rasanya kalau kad kawen nie memang standard dia 60 sen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak kiera.. member2 yg lain mane yg ade corak2 pada sampul tu guna setem 60sen sampai je depan pintu uma.. hahaha :D

      Delete
  4. Gigihnyaaaa cop tuuu. Jgn lupa jemput yea. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. terpaksa gigihkan diri.. hahaha :D nnt sampai masanya kita invite k :)

      Delete
  5. baru nak tegor sampai ke melaka kor...haha..tp oke jer..ada yang lagi jauh beli smpi ke bandung tu haa..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi..sampai ke bandung tu kita tak mampu lg la kak..hahaha :D akak, nak alamattt..aritu dm kat twitter tak reply pon...

      Delete
  6. pergh.. lawa design kad kawen ezma.. yg stamp cop tu pn cntik!! kreatif...idea ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga memberi inspirasi juga pada awak eliza :)

      Delete
  7. bestnya tgk ezma dah bz buat persiapan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti turn kak siti pulak buat persiapan kannn :D

      Delete
  8. rezeki orang nak kahwin... alhamdulillah.....

    ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukur alhamdulillah...kawan2 banyak tolong..hehehe =D

      Delete
  9. serius best gilaaaaaaaaaaa, dah kurang satu bebankan ezma...inshaAllah kalau tade aral melintang onie p tauuuuuuuuuuuuuuuuu,agaknya nanti wedding ezma jadi satu majlis gathering blogger jugak lah,kehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. belum mampu lagi kite nak buat my wedding like a gathering. risau tak mencukupi dari segalanya. plus, kite pon buat sgtlah sederhana.. heeee :D

      Delete
  10. masa tengok rubber stamp tu rasa suka font no 1 tapi nampak bold sgt. by the way akak punya choice jadi cantik jugak. anyway, all the bst utk preparation wedding ni. :)

    ReplyDelete
  11. tip top ah presntation utk kwen!woot2!! ;p

    ReplyDelete
  12. tip top ah presntation utk kwen!woot2!! ;p

    ReplyDelete
  13. foods to help heal fatty liver foods to help heal fatty liver foods to help heal fatty liver

    Feel free to surf to my web-site ... what to do to reduce fatty liver

    ReplyDelete
  14. Askum, tanya sikit dekat mane akak buat rubber stamp ni ?

    ReplyDelete
  15. asslmkm sis..cantik design rubber stamp tu..nk soft copy blh?feel free to reply me..tq

    ReplyDelete
  16. asslmkm sis..cantik sgt rubber stamp tu..nk design mcm ni jg la..nk minta soft copy boleh?tq..feel free to reply me.tq

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?