~you are my bestest buddies~

Sangat klasik wooo balik KL naik keretapi!!

Assalamualaikum and Hello Readers :)

muka excited gua cakap sama lu.


Sewaktu cuti raya Deepavali, aku memilih untuk menaiki keretapi sebagai kenderaan untuk pulang ke KL. Tiket dibeli seawal mungkin risau habis cepat tetiba. Hari berganti hari. Dalam hati ni excited bukan main lagi. Tahap excited aku tak mampu nak cerita lagi dah. Maklum saja aku ni memang tak pernah naik keretapi jauh-jauh ni. Kalau setakat naik LRT or Komuter tu dah biasa sangat. =,="



Kalau di Perlis, stesen keretapi yang ada cuma di Arau, Bukit Ketri [entah kat mane entah!] dan Padang Besar. Paling dekat dengan kolej kediaman aku adalah stesen Arau aje la... Dan waktu keretapi untuk ke KL hanya ada satu waktu sahaja iaitu jam 7.00 malam. Waktu lain tiada ya harap maklum! Tambahan pula, stesen keretapi Arau ni dah berubah tempat tidak jauh dari tempat asal. Dulu aku pernah buat shoot di sana, tak sangka boleh berpindah tempat dalam sesekejap itu sahaja. Lihat ENTRI ini.



Aku dan Ili memilih katil atas second class koc sebagai tempat tidur aku malam tu. Not very bad ok?! Harga untuk katil atas adalah RM48 for kelas kedua. Kalau katil bawah pulak harganya RM54. Kalau harga untuk kelas pertama aku tak pasti pulak berapa RM. Tapi cecah ratus-ratus ringgit gak kalau tak silap. Well, katil atas kelas kedua pon not bad apa?! Nyenyak jugak aku tidur. Untuk maklumat lanjut, boleh bukak laman sesawang KTM Komuter Senandung Langkawi ni.


inilah rupa setiap koc gerabak keretapi itu. katil double decker seperti dalam dorm asrama.



Gambar diatas agak menjijikkan. Err, tak payah nak jijik sangat lah kan? Aku yakin gambar ini jugak yang korang nak tengok. Ramai antara kita yang tidak tahu bahawa dalam keretapi ini juga terdapat banyak kemudahan seperti tandas. Ini termasuklah Mak aku sendiri. Dalam keretapi Mak telefon aku....


Mak : Kakak nanti sampai KL Sentral pukul berapa??
Aku : Dalam pukul 5.30pagi Mak. Kenapa?
Mak : Takdelah, pagi sangat tu. Barang-barang penting semua jaga. Jangan tinggalkan kalau nak pergi mana-mana. Jangan banyak sangat minum air tu. Kang mana nak cari bilik air.
Aku : [gelak terkekeh-kekeh dulu!] Mak... dalam keretapi ni ada tandas la makkk... Mak jangan risau sangat la yeee....

Itulah kasihnya seorang ibu sampaikan risau segala benda tentang anak-anaknya. Pasal aku takda tempat nak terkencing pon Mak aku risaukan jugak. Hahaha :D Alahai Mak aku.... :)

Toilet dalam keretapi memanglah kecil. Tapi bersih dan selesa. Dalam gambar korang memang nampak macam kotor. Maklum saja, lantai tu takkan nak letak jubin marmar pulak kan demi nak sedapkan mata memandang? Hahaha :D Yang paling penting, ianya selesa dan bersih!



Haaa... Dah sedap-sedap tidur, tiba-tiba aku nak berjalan-jalan dari satu gerabak ke satu gerabak! Sampailah aku terjumpa kantin dia. Pada mulanya aku ingat harga makanan dan minuman kat kantin ni mahal gila-gila ke.. Tapi ianya murah dan mampu dibayarlah. Kira ok lah harga secawan Milo panas RM2.50. Sedap pon sedap! Aku rasa kalau kat kapal terbang ni, mahu jugak harga dia RM10 ke atas. Milo panas dalam keretapi sedap la wehhh! Percayalahh! :P Sebagai kesimpulannya, harga makanan kat dalam keretapi tidaklah semahal mahal langsung seperti yang digembar-gemburkan oleh mereka yang tidak pernah makan di kantin keretapi.





p/s: siap pakai baju kurung kan?
ini maknenye aku nak ambik mood ala-ala klasik gitu!
kira klasik la balik kampung naik keretapi. :)))

63 comments:

  1. wah.. sgt lah ter"excited" hehehe...
    saya selalu balik cuti nek train n amik class economy jek. rm23 smpai kl.. hurmm bygkn nk tido dlm keadaan duduk tu. tp okeh la kan... nk balik punya pasal... nt, try la amik economy plak... heee...

    ReplyDelete
  2. cool la kak ezma blek naek train ..!! mmg old skul abis la .. :) mcm sronok jew kan .. hee~

    ReplyDelete
  3. wahhh... beshhnyeee diaa naikk trenn.. kite mmg da slalu sgt naik tren.. semenjak dr kecil mmg suke travel naik tren..law dulu sisa pembuangan kite 2 jatuh terosss ke bawahhh..ahakkkss.. tp skunk nie kite xtaw laa mcm mn, sbb da lama xnaik trenn ni.. okllaa kirenya ade experince jgkklaa syg awk naik tren.. makanan atas trenn actually mahal ckit drpd makanan kat luar..tp xdelaa semahal makanan naik flight kn??

    ReplyDelete
  4. dapatlaaa naik ktm..daripada xpena lagi xtau ni..hehe, mak awk sunggguh caring..risau kn anak mak tersayang kan...takpe good :)


    hati2 ye. kalau free kita contact2 ye ;) sy mmg ada dlm friend list fb awk..mesti eza xingt kan hehe

    ReplyDelete
  5. @ⒸⒾⓀ ⓏⓄⓂⒷⒾⒺ

    huwaaa...patah la pinggang kite cmtu...tp mmg best gila kan blk naik tren ni...sgt best wooo :))) hehehehee :P

    ReplyDelete
  6. @.eypgonzales.

    haaaa...itulah dia perkataannya...old school! yeahh!! sgt klasik..tmbh2 dgn baju dia pulak..ekekeke :P

    ReplyDelete
  7. @faiz

    xdelah mahal sgt seperti yg disangkakan...hahaha :D tapi ok je la...thanks awak sbb sudi amik kite pepagi hari tu :P

    ReplyDelete
  8. @dayah

    ehh..kite igt aje lor dear..hehehee.. :P anyway, PM u already :) thanks hunny! muahhh!! ;)

    ReplyDelete
  9. waaaaa..seronoknya dia naik kereta api..hehe..dah lama xnaik kereta api jalan jauh2 cmtu..hehe=)cm xde orang jer.time ezma naik..mmg xramai org ke?

    ReplyDelete
  10. nak try balik cuti sem ni.
    hoho.
    btw p arau naik apa?.
    T__T

    ReplyDelete
  11. ehheheh..chomel sgt kakak sy ni...btw, kan nuru xpenah seumur idup naik ketepi..hohho..
    tahniah sbb menang contest elia tu ehehhehe...

    ReplyDelete
  12. haha tak boleh blah mood klasik baju kurung ko tu.HAHAHA

    mahal jugak weh 2.50 tu bagi aku,wuwuwuwuwuwu

    ReplyDelete
  13. cenggini nak naik ketapi lah balik ! ahaha :pp

    ReplyDelete
  14. hahahaa.. kak ezma boleh jadi model ktm lah nnt !! :D

    ReplyDelete
  15. @laskar pelangi

    haishhh...ade je org yanggg..ramai lak tu yang menggunakan perkhidmatan keretapi sebagai kenderaan utama utk blk ke kampung..best taw wanieee.. :) u shud try :)

    ReplyDelete
  16. @ann

    hehehe...ezma pegi arau naik kereta ezma..kereta kawan jagakan...heeee :P

    ReplyDelete
  17. haha best ea?? fara selalu tolak bile my parent suh naik kete api.. tak selelsa kononnya.. tapi tengok gaye awak macam best gile je naik kete api.. tertibe terase nak try... haha.. :D

    ReplyDelete
  18. wah tringin snarnye...tpi tak brani..hehe

    ReplyDelete
  19. @nuruashia ♥

    nuru wajib try tawww!!sgt best naik keretapi nieeee... :)

    ReplyDelete
  20. @sembang kemas

    haishhh...semestinya lahhh nak amik mood blk kampunggg...hahaa...kata ala2 klasik kannnn :P

    ReplyDelete
  21. @tomatokering :)

    haaaa....erika!! try la blk kl naik tren..plg best kalo dapat katil..hahaha :D

    ReplyDelete
  22. @micosey

    haihhhh...model KTM dah ade lorrr..hehehe :P

    ReplyDelete
  23. @Nur Farah Hani

    lorr...rugi la mcm tu yanggg :))) pasni jgn tolak taw pelawaan parents kalo dorg nak naik keretapi..ehhehee :) best jugak pengalaman naik keretapi ni sebenarnye :)

    ReplyDelete
  24. @Cik Yatt

    cik yatt wajib try tawww....jgn takut yangg..tren atas landasan aje :) hehehe :)))

    ReplyDelete
  25. waahhh syoknye , lain kali nak ikut jugak ! tak kire . hahaha

    ReplyDelete
  26. best kn? kaksha kalau turun KL malam memang suke naik ketapi dari naik bas..best oo..tapi setakat ni tak pernah lagi amik koc yg tido tu..sebab takut sedap sangat tido kang terlajak smpai singapore..ahaha..

    ReplyDelete
  27. Weee..wee..wee.. toink3!! sonoknye dye balik naik krtapi... whooaaaaa.. xcited jugakkk neh.. kih3... hop adlh phni krtpi pntai timur plak.. hahahaa..

    ReplyDelete
  28. @sYafIk-wAy

    ye laaa...jom la itot...hahaha :D tiket bayor sendiri naaaa :P

    ReplyDelete
  29. @♥CIK SHA♥

    kah3!!! kak shaaa nieeee..kelako laaahhhh.... tren ni stop sampai KL dulu... dia kejut semua org lorrr..hik3... :P best kak shaa tdo atas katilll....ekekekee :P

    ReplyDelete
  30. @SiKecilMirmO

    hik3...ade lorh syg ketapi ke pantai timurrr...haaa...xtaw la tuuu.... :) try taw! heehhee :)

    ReplyDelete
  31. mmg best naik keretapi..fifi pun slalu jugak naik ktm from singapore to johor, johor to kelantan!:)) train ekslusif selesa apa!

    ReplyDelete
  32. @FIFIEY LYCHEE MARATION

    yeayy!! fifiey hebattt!! best kan naik train nieee....seppp sikit fifieyyy!!!!!! :)))))

    ReplyDelete
  33. hahahaha x sanggup dah blk naik train.. lama sgt

    ReplyDelete
  34. selalu gak naik train... tapi tak pernah la sampai kena bermalam dalam train...

    ReplyDelete
  35. @Saiazuan

    lame tu mmg lah lame...tapi ini pengalaman pertama saya..so, saya tak kesah sbb lagipun saya tidur aje dalam tren tu :)

    ReplyDelete
  36. @Cik tikah

    haaa...best kan awak?? org yg penah naik aje akan cakap best :)

    ReplyDelete
  37. @dwaty

    seharusnya saya perlu bermalam.. sbb dari perlis ke kl kot..10 jam tuuu...so, saya perlu amik katil utk tidur :)

    ReplyDelete
  38. dulu pernah naik ketapi ni..dari arau sampai zimbabwe..

    ReplyDelete
  39. ohhh..kak ezma ni comel gila kan? semalam saya nampak akak kat kg wai berbaju kurung ungu. wahh! saya rasa macam nak tegur tapi saya takot.

    apa2 pon, saya suka bace blog kak ezma ni. rajin2 la update ye. kawan2 serumah saya pon suka bukak blog akak taw!

    kak, kalau saya tegur akak, agak2 akak ni layan tak? (: tehee...

    ReplyDelete
  40. @Anonymous

    subhannallah..terharunye..sampai mcm ni sekali adik nampak kak ezma?

    dik, tegur aje kak ezma..kak ezma tak sombong.. tapi takkan lah tibe2 kak ezma nak senyum pada semua org kan?

    jadi, kalo nampak kak ezma, tegur aje ye? do add kak ezma punye personal FB :)

    ReplyDelete
  41. best kan. kita selalu naik dari arau pegi sg.petani je. cuti sem baru-baru ni naik train jugak..hee. rasanya naik train lagi seronok dari bas. :)

    ReplyDelete
  42. wahh nmpak enjoy aje dok lam ketaapi tu , hehehe.
    kite takde pengalaman lg -.-

    ReplyDelete
  43. kitowg penah gak balik dari perlis naik trex.memang sgt klasik..dan sgt lama jgk baru smpai ke destinasi kan.adeh.

    ReplyDelete
  44. mase kt nilai, kwn2 ramai jfk yg nek ketapi dr nilai ke utara. syes, dok byg dorg ckp ada katil pe sume. da tgk gamba ni, oo cmni. not badddd. seriusly nmpk best n plg x sngke, ade kantinnnnnn ;D

    ReplyDelete
  45. @Cik Mira Hassan

    yes! perasaan excited menaiki tren lebih hebat dari naik bas..hehehe :P mmg syok la! hahaha :D

    ReplyDelete
  46. @fathiahRAIHANA

    siyesly sgt enjoy dear naik tren ni dear :) heehhe...try taw :)

    ReplyDelete
  47. @Miss Ain

    hahaha..10 jam kalo nak sampai KL kan? hahaha :D tapi kite enjoy aje :) :P

    ReplyDelete
  48. @Ainul Huda

    alhamdulillah..berguna jugak pic yg kite amik nie.hehehe :D at least boleh bayangkan pada mereka yang belum pernah ade pengalaman mcm ni kan? thank u dear :)

    ReplyDelete
  49. Hai, first of all, terima kasih sebab refer LANDASAN untuk maklumat perjalanan anda.

    Keduanya, saya berbangga sebab anda memilih untuk pulang ke rumah menggunakan kereta api.

    Ketiga, saya berterima kasih atas entri anda yang memaparkan pengalaman anda. Ini dapat membantu mengembangkan industri kereta api negara kita.

    Terima kasih sekali lagi.

    bagi pihak LANDASAN dot info (landasan.info)

    Hoboken, New Jersey.

    ReplyDelete
  50. cantik...btw, ni ezma ex SKTN.. kalau xsilap la...dulu pernah jadi pengawas mase skola rendah...kan??

    ReplyDelete
  51. @onetwenty

    ohh..saya sgt appreciate this comment.. :)

    btw, saya cume google then web anda terpapar. thanks for the info in your web too...

    saya pasti akan gunakan lagi keretapi sebagai pengangkutan utk pulang ke KL satu hari nanti. :)

    ReplyDelete
  52. @Nur Izzatty

    yup..ezma ex-student SKTN dulu.. hehe...kite pengawas yg paling kiut masa kat sekolah..ekekeke :D takdelah..gurau aje..anyway, awak senior saya ye? :)

    ReplyDelete
  53. kita dah selalu naik dah... memang best arrr...

    bab air milo panas dia memang sedap arr... serius sedap snagat.... x rugi beli....

    ReplyDelete
  54. aritu waktu tunggu komuter terdengar satu announcement panggilan tren ke hatyai..tetiba terfikir nak travel guna tren..insyaallah akan di cuba suatu hari nanti..

    ReplyDelete
  55. @syirah_8920

    saat2 mcm ni, hot milo mmg sedap gile.hahha :D

    ReplyDelete
  56. @mizzura

    kak mizzura mmg wajib try la nie..mmg best sgt pengalaman naik tren ni taw! :)

    ReplyDelete
  57. classic indeed..rase mcm zaman dulu2 :p

    ReplyDelete
  58. @pilotHans

    hehe..kan3?? rasa mcm klasik sgt kan? so, try la gi naik ketapi pakai baju kurung :P

    ReplyDelete
  59. wahhh. macam best jep. xtaw plak dalam keretapi de kemudahan macam tu. kene naek nie sekali. tapi..dr kelantan-kl bape jam la agak2 baru smpai..hehe

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?