~you are my bestest buddies~

Tutorial : macam mana nak besarkan gambar dalam entry?

Assalamualaikum and Hello Readers! :)

Buat pertama kalinya aku nak ajar orang macam mana nak besarkan gambar dalam entry. aku tak pandai nak ajar. tapi boleh ajar sikit-sikit ajer. kalau tak paham dengan penulisan aku, tanya taw! insyaALLAH aku cube ajar sampai you all dapat!

oke, cube tengok pic Siti Zulaikha kat bawah nie. nampak kecik jer kan. so, macam mane nak besarkan pic dye eh??



haaa.. macam pic bawah nie.. how to enlarge?? oke. pada aku, aku suke pic letak besar-besar kat entry blog sebab kepuasan untuk tengok pic besar gedabak taw! hehe.. tapi ade laa cara dye yang tersendiri. sume gune coding. jangan pening dengan coding oke! kalau pening, sediakan awal-awal panadol oke? hehe.. let's start!!





1. Login blog anda yer. jangan login blog orang lain pulak. :P

2. Upload sekeping gambar kat entry korang. bile dah DONE, pegi Edit HTML. see, ade nampak coding tak?? macam kat bawah nie.




3. Ok, sekarang ni nampak tak coding "height: 400px;" ?? haaa...sekarang delete coding yang aku hightlight tu tanpa rasa ragu-ragu yer adik-adik. jangan salah delete lak. nanti tak menjadi.





4. Now, nampak tak width coding tu?? kalau blog aku, aku tukar then pakai 600px. depends pada certain-certain blog. try and error oke. kalau buat lebih sangat takut terkeluar dari blog. nanti nampak lah kecacatan blog korang lak. kan buruk suda....so, try and error ok. kalau blog lebar, guna lah 600-700px. kalau tak berapa nak lebar sangat gune 400px jer. mane-mane jer oke.



5. Kalau korang preview blog korang sekarang, pic akan jadi pecah-pecah taw. macam kamera 1.3Megapixel la pulak. padehal korang guna 12Megapixel. oke, caranya, nampak tak coding "s400" yang aku highlight kat atas tu?? so, tukar kepada "s700". depends jugak la. bergantung kepada jenis dan kualiti kamera yang korang guna jugak. tapi cara dye same jer taw. as usual TRY AND ERROR!! hehe.. :)

6. Done! cube tengok! jadi tak?? aku ajar sebijik-bijik ni taw. kene banyak sabar and rajin main dengan coding. aku suke jugak coding-coding nie. tapi bila dah salah, mula lah menggagau aku nak betulkan balik coding tu.


p/s: pasni aku wat tutorial macam mane tak nak bagi
gambar di curik walaupon dah ade disable right click.
insyaALLAH..
tapi ni semua coding ok.
nantikan kemunculan nyer.. :)


31 comments:

  1. gud2 information sayang..for those who are do not know..can read dis knowleger..

    ReplyDelete
  2. @Ery Farieha

    haha...ery..ape yg terbaek??aku blaja sndiri ajer..ngeh3.. :D

    ReplyDelete
  3. saya pakai windows live writer ezma..segala benda senang macam pakai microsoft word..huhu

    ReplyDelete
  4. hehe sy de di tempat kejadian ketika penulis menulis entry nie..hahahaha=)

    ReplyDelete
  5. @faiz sayang ezma

    hehe..sayang! thanks! ade org request..so, i just help.. :)

    ReplyDelete
  6. @myfitri [dot] com

    alamak! window live writer tu cene lak??hebat la..xmampu nak try...huhu..

    ReplyDelete
  7. @~nenyoreo~

    yer..thanks kak neny.teman kite update entry nie..nak tlg org pnye pasal..hehe.. :P

    ReplyDelete
  8. @NuR 'aQiLaH

    hehe..itulah budak kecik kitew.eka name dye..ngeh3.. :D

    ReplyDelete
  9. thanks sis hehe...
    akak buat menjadi.. memang tertunggu-tunggu macam nak baut...
    akhirnyer adik ajar jugak hehe

    ReplyDelete
  10. @NuR 'aQiLaH

    eh,xlaa..anak buah jer..hehe..comel kan? :D

    ReplyDelete
  11. @♥♥ eija ♥♥

    alhamdulillah..yeay! jadi pon..rase seronok dapat tlg org..hehe.. :D

    ReplyDelete
  12. hehe ! comelll nyerr siti zulaikha nie ! kirim salam yer ? huhuuu

    ReplyDelete
  13. @❤ zulaika nasir ❤

    haha..kalau Siti Zulaikha ni pandai cakap, mesti dye da jawab salam awak tu..hehehe.. :D kang kalau tibe2 dye jawab, mau pengsan jap..haha.. :D

    wassalam. (tlg jawab)

    ReplyDelete
  14. @kghie

    hehe...budak comei ni anak buah kitew..hehe.. :D

    ReplyDelete
  15. teringt time ak pening2 blaja coding time dip dlu.. haih
    pape pn, terkenang zaman dip.. haha

    ReplyDelete
  16. @atieshariffuddin

    ouh..dip dulu ko amik ape atie??gempak gile kos ko ade blaja coding2...

    ReplyDelete
  17. @micky eyqa

    welcome dear...just nak tlg kawan2 sajer..hehe..

    ReplyDelete
  18. sayang sume ni pic eika..eika ni comelll montelll btoll...tp xpernah ag tgk live muke dye apetah lg nk dukong....nnti da besar xley dukong da..beratt xlarat nnti...hik3

    ReplyDelete
  19. @faiz sayang ezma

    eka skrg susa dah org nak dukung dye..dye da kenal org..dgn kite pon dye xnk da.. :D

    ReplyDelete
  20. laww mcm 2 kite plnning culik eikaa...hahhaa ngamokk la ershad nntii..huhuhuhuu

    ReplyDelete
  21. tankkayu ye cik ezma.. tq for de info...:P:):D

    ReplyDelete
  22. @suciystudio

    welcome adam..gune tutorial nie k..xsusa pon... :)))))

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?