~you are my bestest buddies~

Perihal Gigi dan Braces


Assalamualaikum and Hello my love Readers.


Aku berharap ini adalah entry terakhir aku tentang dunia braces. Bukan malas hendak bercerita tentang ini. Cuma aku rasa orang lain pun dah muak nak dengar. Tapi mungkin entry ini berguna untuk mereka yang mahu perbaiki susunan gigi yang tidak teratur seperti aku dulu. Orang lain pun pakai braces jugak, tapi aku sahaja nampak beriya-iya. Ini kerana aku terlalu gembira setelah mendapat gigi baru yang dahulunya tersangatlah buruk dan kini Alhamdulillah sudah rata dan aku mampu menjalankan fungsi-fungsi utama gigi dengan baik. Jadi di sini aku cuba keluarkan beberapa persoalan dan jawapan yang seringkali orang ramai ingin bertanya tentang braces.



kedudukan asal gigi sewaktu sebelum memakai braces




# Kenapa perlu pakai braces?
Bukankah ia seperti mengubah ciptaan ALLAH?

Rasulullah SAW bersabda: Allah melaknat perempuan yang menyambung rambut dan perempuan yang minta disambungkan rambut, perempuan yang bertatu dan yang minta ditatu, perempuan yang mengikir gigi dan yang minta dikikir giginya, dan perempuan yang mencabut bulu muka dan bulu kening.
(Al-Bukhari dan Muslim).

“Dilaknat perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Haaa...kan tak pasal-pasal aku meng-google segala hadis untuk membuktikan kesahihan supaya tiada yang salah faham. Pada zaman Jahiliah dulu, mereka akan menjarakkan kedudukan gigi untuk kelihatan cantik. Berbeza dengan zaman sekarang. Mustahillah gigi yang jarang itu dikatakan cantik. Bukankah susah untuk menguyah dan daging mudah terselit di celah-celah gigi.

Jadi, ilmuan Islam telah membahagikan hukum pemakaian braces ini kepada dua jenis iaitu HARAM dan HARUS. Haram hukumnya jika anda telah pun mempunyai gigi yang cantik tersusun rapi dan mahu memakai braces untuk kelihatan lebih cantik lagi supaya boleh bermegah-megah. Namun, harus hukumnya jika gigi anda tidak lagi mampu untuk menjalankan fungsi-fungsi asas seperti tidak boleh mengunyah atau menggigit dengan betul dan pertuturan terganggu dek kerana susunan gigi yang tidak teratur. Sila klik di SINI untuk maklumat lanjut.


sewaktu memakai braces


# Bagaimana prosedur hendak membuat braces? Berapakah harga permulaan? Tidak sakitkah? Berapa tempoh masa untuk seseorang itu memakai braces?

Untuk mereka yang ada cita-cita hendak memakai braces, pertama sekali anda harus SURVEY klinik-klinik gigi berdekatan anda. Jangan cari klinik yang berjauhan dari tempat tinggal anda. Ini penting kerana memudahkan anda untuk datang membuat appointment setiap 2 minggu selepas memakai braces. Jangan jadi seperti aku. Study di Perlis manakala klinik gigi di kawasan kediaman sendiri iaitu di KL. Bukan ke susah untuk aku ulang-alik dari Perlis ke KL. Carilah klinik yang bersesuaian dengan BAJET untuk memasang braces ni. Ini kerana kebanyakan kos untuk pemasangan braces mencecah ribu-ribu. Tetapi masih ada klinik gigi yang menawarkan harga yang murah seperti RM 1000 ke atas. Harga kos dan tempoh pemakaian untuk setiap pemakai braces juga tidak sama dengan setiap orang. Bergantung kepada jenis kerosakan gigi dan jenis braces yang anda gunakan.

Kemudian, doktor akan CHECK gigi samada ada gigi-gigi yang perlu dicabut atau tidak sebelum di UKUR kedudukan gigi anda dengan menggunakan sejenis bahan daripada tanah liat kalau tak silap dan doktor akan tetapkan tarikh untuk anda datang setelah braces itu siap untuk di PASANG pada gigi. Alhamdulillah, aku tidak perlu mencabut mana-mana gigi pun. Seram juga kerana orang kata mesti demam dan tak lalu makan lepas cabut gigi secara tiba-tiba. Laa.. janganlah takut. Nak cantik kan? Walau bagaimana pun, tempoh masa untuk ukur dan pakai mungkin mengambil masa lebih kurang 1 minggu bergantung kepada keadaan.



# Selalunya aku tengok orang pakai braces yang ada kaler-kaler tu.
Kenapa kau punya sebaris besi sahaja?


Seperti yang telah diberitahu tadi. Jenis braces yang digunakan adalah berbeza dengan setiap orang. Braces juga bukan ada 2-3 jenis sahaja. Malahan ada berpuluh-puluh jenis braces yang patut anda ketahui. Mungkin ada boleh google "Jenis-jenis braces". Bagi kes pada gigi aku pula, aku mempunyai masalah dua batang gigi atas yang tidak rata. Ini agak memalukan kerana kawan-kawan pernah mengejek gigi aku yang buruk dulu. T__T Satu batang gigi atas bahagian hadapan terbelakang dari susunan asal. Ini kerana aku mempunyai gigi yang jenis lebar dan bergusi kecil. Jadi, ruang dalam gigi sangat sempit menyebabkan satu gigi aku terkedalam sewaktu gigi susu dicabutkan. Braces jenis aku pakai di panggil "Removable Braces". Braces jenis ini boleh ditanggalkan. Tapi kalau nak cepat baik, kene berdisiplin dan sentiasa pakai. Aku cuma akan tanggalkan braces ni sewaktu hendak makan dan memberus gigi.

Braces jenis yang colorful itu pula berbeza juga jenis kerosakan gigi. Biasanya gigi yang terlalu kedepan dan berlapis-lapis akan pakai braces jenis itu. Majoritinya, pemakai braces adalah berjenis ini. Mereka boleh menggayakan braces mereka dengan pelbagai jenis band berwarna atas pilihan kita sendiri. Anda perlu tahu, ada jenis-jenis braces yang langsung tidak kelihatan pada gigi sebaliknya braces yang diletakkan pada belakang gigi. Macam-macam kan kecanggihan dunia perubatan zaman sekarang. Aku rasa hendak ambil dentist. Tetapi aku student engineering. So, faham-fahamlah kalau ada term-term dentistry yang aku tidak tahu menahu langsung. :P


gigi baru yang terhasil selepas 2 tahun memakainya


# Benarkah berat badan akan turun bila pakai braces?
Tidak sakit ke pakai braces nie?

Janganlah cakap berat badan boleh turun bila pakai braces nie. Mungkin ini adalah simptom dari tidak ade selera untuk makan setelah berbraces. Ataupun, malas untuk memberus gigi selepas makan apabila sudah berbraces. Macam kes aku, aku malas untuk buka-pasang-buka-pasang braces setiap kali nak makan. Tapi berat badan tetap gak naik 2 kilo. So, teori tu tak boleh nak pakai sangat la kan? :P Ok, nak pakai braces ni mula-mula memang la sakit. Emak cakap, "Nak cantik kan? Kenelah sakit-sakit dulu". Rasa sakit tu masa mula-mula sahaja. Lepas 2-3 hari insyaALLAH dah hilang rasa sakit. Tapi bertahan la sikit. Takdelah sampai macam nak pitam bila pakai braces :) Ada jugak orang cakap, bentuk muka akan berubah bila dah pakai braces. Yang tu aku tak pasti. Tapi kawan aku cakap, bentuk bibir dan cara percakapan aku dah lebih baik. Alhamdulillah....



# Benarkah doktor akan sama-ratakan gigi bila gigi sudah ber-braces?

Menurut kes aku, setelah memakai braces hampir 2 tahun, gigi atas kelihatan rata dan tidak lagi terkedalam seperti dahulu. Tetapi, malangnya aku dapati 2 batang gigi atas di bahagian depan tidak sama panjang akibat akar gigi yang sudah tertanam di dalam gusi. Jadi, hasilnya gigi tidak sama panjang la pulak. Orang akan nampak seperti sama panjang, tapi bila di perhatikan betul-betul barulah orang akan tahu. Kemudian, doktor memberi dua jalan penyelesaian samada hendak kikis gigi yang panjang supaya boleh sama tinggi dengan gigi yang pendek ATAU extend gigi yang pendek sehingga sama tinggi dengan gigi yang panjang. Doktor kata aku mempunyai masalah gigi sensitif dan pantang jika doktor hendak mengikis gigi. Jadi, doktor membuat pilihan untuk meng-extend gigi yang pendek tu. Erti kata lain, kaedah menampal gigi. Caranya agak rumit tetapi aku tak tahu macam mana doktor lakukan.

Aku pernah tanya doktor, "Lama-lama tak kuning ke gigi saya doktor?" Doktor itu jawab sambil ketawa, "Kalau you tak gosok gigi, memanglah kuning!" Yaaaa right!! Rajin-rajin gosok gigi. Doktor cakap tampalan itu tidak akan kuning dan tiada beza warna antara gigi asal dan gigi extend.
Ya ALLAH, syukur Alhamdulillah. Betapa gembiranya hati ni bila hasilnya selama ni sangat baik. Dulu aku selalu fikir, "Boleh rata ke gigi aku pakai braces macam ni? Macam tak berjaya je. Doktor kata 6 bulan aje boleh rata..". Mana nak cepat baik kalau jumpa doktor pon boleh skip-skip appointmentnya kan? Hahaha... :D Sendiri tanya, sendiri jawab. Jadi, janganlah skip appointment anda ok? Be punctual kalau nak dapat gigi yang cantik dengan cepat. :)

Saya sudah, anda bila lagi? Kongsi pengalaman kita bersama-sama ok? Nak dengar dan lihat sendiri pengalaman mereka yang berbraces, anda boleh LIKE fanpage INI dan INI di Facebook. Tersangat happy bila dapat baca pelbagai pengalaman kawan-kawan lain yang memakai braces ini. Anyway, selamat berjaya buat semua yang ingin berubah! As-salam!! :)





p/s: nak cerita semua tentang braces ini alamatnya
2 hari 2 malam pun tak habis taip.


71 comments:

  1. comelnya gigi dia...nak pakai braces gak la nnt...hehe

    ReplyDelete
  2. nak pakai braces jugak. tp dlm dilema sbb org kate kalau i pakai braces, hilang keunikan gigi, haha

    ReplyDelete
  3. nak pakai braces jugak.hehe. tapi mahal.:D

    ReplyDelete
  4. gg kami lg buruk, tp xtaula npe xdak org nak kutuk pon dr dulu. depa kutuk dlm hati la kot :D

    ReplyDelete
  5. salam.
    teringin jugak nak pakai.
    huhu, susunan gigi kta ok, tpi saiz gigi x sama besar. camna eh? extend jugak ka?

    ReplyDelete
  6. hehe , senyuman pun bertmbah menawan :)

    ReplyDelete
  7. satu hari nnt mungkin nak pakai jugak..:)

    ReplyDelete
  8. wow.. nice info.. tak sabar la nak pakai braces. gigi kte sebijik macam gigi awk sblm pakai braces.. hehe..

    ReplyDelete
  9. saya pun happy sbb awak da dapat gigi baru awak... da comell daa... :)

    ReplyDelete
  10. nampak gambar tu macam ada misai je..haha

    ReplyDelete
  11. oppa follow sini....

    follow oppa balik okey...

    nice blog...

    entry yg sgt cool....

    ReplyDelete
  12. gigi saya berlapis. ada 2 ke belakang sikit. lepas tu ada gigi taring pulak. haha. tapi takde la nampak obvious. tak terfikit nak pakai braces. tak suka jumpa dentist!

    ReplyDelete
  13. dah cantik senyuman ezma...

    akak teringin jugak nak buat..huhu...

    ReplyDelete
  14. salam..sbnrnye i tgh survey klinik nk wat braces ni..da puas mencari..kat trganu ni xde plk klinik wat braces..da penat tggu turn kat klinik kerajaan..dekat 7 thun..klu u ade any info pls let me know okey..tq

    ReplyDelete
  15. @Mohd Isa

    kalau gigi dah cantik, takyah dah pakai braces...

    ReplyDelete
  16. @Ateyn Bella

    hahaha..kalo gigi kite mmg dah buruk, takde yg uniknye pon..hahaha :D

    ReplyDelete
  17. @intan atika

    ini pon mak kite yg belanje awak..kite pon manede duit..hahaha :D

    ReplyDelete
  18. @juicy X

    best la kak juicy..kite kat sekolah, ade jugak org perli2 :((

    ReplyDelete
  19. @Nia Ridzwan

    kene pergi jumpe doktor jugak dear..tanye doktor mane2 yg tak kene pada gigi oke?:)

    ReplyDelete
  20. @ellenyna

    alhamdulillah..lebih menawan kalau gigi bersih dan sihat :)

    ReplyDelete
  21. @Syafila Abidin

    alhamdulillah..harap dapat membantu sesiapa yg bakal berbraces :)

    ReplyDelete
  22. @faiz

    suke la tu..gigi sy lg cantik dari gigi awak..ekekke :P

    ReplyDelete
  23. @H.J

    bulu2 halus di sekeliling bibir di panggil misai ke? sy ni perempuan..bukan jantan... alahai...

    ReplyDelete
  24. @rozeeta rashid

    dentist bukan semua garang... dorg boleh beritahu apa yg terbaik utk awak lakukan..try your best oke?:)

    ReplyDelete
  25. @Cik Ila

    haaa??? putih ke? agaknye ezma suke minum susu kot..ekekeke :D

    ReplyDelete
  26. @aDisH.sHidA

    ohh...harap2 entry ezma ni boleh jadi panduan buat kak shida :) insyaALLAH :)

    ReplyDelete
  27. @Anonymous

    gov mmg lama sikit awak..so, awak boleh search kat internet... sebenarnye ade je..mungkin awak tak cuba :) try your best ok..best of luck :)

    ReplyDelete
  28. @Anonymous

    saya ada jumpe satu klinik di terengganu..cuba bukak page nie..

    https://www.facebook.com/pages/Klinik-Pergigian-Roshaslida/226137617447699

    ReplyDelete
  29. yeya, tahniah kak ezma. dah boleh tersenyum lebar lah lepas ni..hehe.

    ReplyDelete
  30. cantik dah gigi dya...cheq ontheway nak pakai..tp buat yg gov,aternya meme lama nunggu hikhik :)masa appointment memula nk buat acuan gigi tu auww sakit juga cmna la bila dah pkai eh??mesti sakit kan?takut plak hoho..haha geng la kita..klinik tak dkt ngn umah hehe

    ReplyDelete
  31. nak pm ezma terus la pasal extend gigi tu,sat-sat..kot ni tak syok,hiks

    ReplyDelete
  32. teringin nak pakai braces..
    nak tunggu list kat hosp panjang..
    kalau buat kat klinik mahalkan?

    ReplyDelete
  33. hehe..actly sy da survey klinik ni..dia xde rawatan braces..erm maybe bleh try tanye doc tu kot..nway thanx yup..!!!

    ReplyDelete
  34. @Mira

    alhamdulillah.. thank u dik..kak ezma mmg lama tggu saat nie :)

    ReplyDelete
  35. @efa

    gov? bestnye..kite tggu lama sgt laaa..malas dah nak tggu...hahaha :D welcome to the club. :)

    ReplyDelete
  36. alhamdulillah. cantik gigi eza skrang :)
    kita pon pakai gak gigi besi jnis leh tukar kaler2 ..motif pakai braces nk repair gigi bg elok, and sometimes sy rs kkdg kita akan rasa satu feel miss wearing braces moment sbb nya kenangan, biasa lah klau sentimental mcm sy ni..dah membesar dgn keadaan pkai braces cam gitu dkt 4thn..

    sebenarnya sume ni pengalaman :)

    ReplyDelete
  37. @onie

    pm u already honey :) best of luck ok onie? :)

    ReplyDelete
  38. @cikpjaz

    mahal sikit la dear..tp better dari tggu lama2 kat gov kan? :)

    ReplyDelete
  39. @suzie rahman

    wassalam.. thank u..syukur alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  40. @Nurulbadiah Lai

    hehehe.. alhamdulillah...terima kasih kak nurul..ezma dah lama tggu nak dapat gigi yg cantik dan tersusun :)

    ReplyDelete
  41. ish tringnin pulak nak pakai . serius nk tgok gigi susun rapi . kemas ~~ ngee

    ReplyDelete
  42. @syamsid dhuha

    boleh punye..pegi je mane2 klinik gigi..yg penting kene berani :) hehehe

    ReplyDelete
  43. kak ezma, gg saya jarang... dah lama saya nak pakai braces tapi kewangan tak brapa stabil...kt ipoh kt mana yang murah ckit eak? ada dgr org ckp boleh mencecah rm5000 jugak.... adui... tolong saya kak..

    ReplyDelete
  44. salam..sy umur pun dh lewat ada keinginn nk wat juga..stillbole ke? apa beza jenis2 braces tuh..yg bese nmpk yg metal ja

    ReplyDelete
  45. waaaa~~:)
    ezma ni dah macam doktor gigi dah..ehehe:)

    ReplyDelete
  46. as somenone yg ada kaitan dgn dental..kalau korang dah pakai braces rajin2 la gosok gigi..jgn la bila gigi dah teratur kemain mcm budak darjah 1 berbaris tiba2 kena filling sana sini...ok semua kanak2 yg ber'braces'??

    ReplyDelete
  47. @mrs abc

    erm..ipoh?? kite pon takde tahu semua tempat dik..kene pandai survey jugak sebenarnye :) adik cube tanya kawan2 yg lain pakai braces..kat mane dorg buat? :D

    ReplyDelete
  48. @shahrini

    boleh...akar gigi ni lembut aje..lecturer saya dah berusia jugak, tp dia pakai braces and now gigi dia dah cun jugak :)

    ReplyDelete
  49. @laskar pelangi

    doktor gigi tak bertauliah mcm nie la wanie...hahahaha :D

    ReplyDelete
  50. @zafirah mizlan

    haaa...sile dgr ye buat kawan2.. mmg kene rajin berus gigi kalau nak gigi putih bersih sentiasa :)

    ReplyDelete
  51. mmg kwn2 mra yg pakai braces semua makin cantik! heee

    ReplyDelete
  52. nice sharing.. zuan ada trbaca pasa ni semalam gak

    ReplyDelete
  53. @Mra Mastura

    tu la..ezma pon sebenarnye nak jd mcm dorg jugak...hehehe :D

    ReplyDelete
  54. @Muhammad Saiazuan Norhalik

    thanks so much.. sharing is caring :) hehehe :D hanya berkongsi yg terbaik utk kawan2 :)

    ReplyDelete
  55. @~eZmALiZa~

    owh..ok...tak npk lg kawan sy yg pakai braces... akak buat dulu brapa ribu ek? klu gg jarang, jenis braces yg mcm mana? pastu, sy ni umur 23 tahun, boleh lg ke nak pakai braces...? nak cantik mcm akak ~!! huhu

    ReplyDelete
  56. @mrs abc

    haha..ni mesti tak explore habis blog sy kan? dun call me akak.. sy mungkin sebaya.. baru mencecah 23 tahun.. hhehe :D sy buat 3.5k dulu..alhamdulillah..awak boleh cari klinik yg murah lg.. btw, lecturer sy dah tua dah pon...and dia pon baru pakai braces :)

    ReplyDelete
  57. yup mmg ramai org kat luar sana akan cakap org yg pakai braces ni nak ubah ciptaan Tuhan..saya juga pemakai braces..
    http://secantiknurani92.blogspot.com/2011/10/si-model-braces.html

    ReplyDelete
  58. hahahha i dah settle paling cepat 1 thun 11 bulan.. fast right?.. jd buat mse muda22 yer adek.. :) mse pkai braces x kurus pun.. lg selera mkn hahahahaha..

    ReplyDelete
  59. @nollyfyenee

    tp lepas dgr penjelasan alim ulama, ia membenarkan :) hehehe

    ReplyDelete
  60. @juwellery redz

    hahaha...same la kiteee!! tak kurus2 pon..makin gemok ade la...hahaha =D

    ReplyDelete
  61. teringin nak pakai , sbb gigi kurang rata . dah lah ada gigi rabbit -,-

    sebenarnya nak diikutkan tak jd masalah tapi bila mulut2 jamban mula berbunyi , kental macam mana terasa hati jugak =/

    tapi takutlah kalau kena cabut gigi -.- org kata 4 batang gg kene cabut kang . adoi

    ReplyDelete
  62. Boleh email sy dentist u? Email disini ya, nisakhaidir@gmail.com
    Klo Ada contact number Klinik pn bgs juga. Tq

    ReplyDelete
  63. sangat cantik. awak buat kat KL kan.. tapi ada x servey2 harga untuk buat gigi awak ni kat perlis?

    ReplyDelete
  64. Salam dear.. leh sy tau nama klinik yg ezma buat? Leh emailkn kt sy? rizqymoms@gmail.com .. Skrg ezma pkai lg braces ke? Tq..

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?