~you are my bestest buddies~

A Great Day in Universal Studios Singapore - Part 1

Assalamualaikum and Hello Readers! :)

Beberapa minggu lepas, aku dan family bercuti sehari suntuk di Singapore. Perghhh, this is my first time aku bercuti menggunakan passport. Kira macam oversea jugak lah walaupun cuma sebelah Johor Bahru je kan? Hahaha =D Tujuan kami ke sana hanyalah untuk masuk ke Universal Studios Singapore (USS) sahaja. Tempat lain belum difikirkan lagi. Hahaha =D


masing-masing muka excited dalam bas menuju ke Singapore

Memandangkan aku sahaja manusia yang masih belum ada pendapatan sendiri, maka dengan itu aku telah di-support sepenuhnya termasuklah duit untuk buat passport, tambang bas ke Singapore, duit makan dan minum serta duit membeli cenderamata. Keh3 =D Mula-mula aku rasa macam Eh-Seronok-Jugak-Orang-Belanja-Kan? Hakikatnya TIDAK! Aku kena beragak-agak sikit dengan setiap permintaan kerana harga barangan di Singapore jauh terlalu tinggi berbanding di Malaysia.


curik-curik ambil gambar Emak sedang check-in di kastam Malaysia.
sebenarnya diharamkan mengambil gambar. ampun pak, saya tak tahu!

First of all, kalau nak ke luar negara anda mestilah mempunyai passport. Buatlah passport awal-awal. Jangan jadi macam aku. Esok nak ke Singapore, hari ini baru aku terhegeh-hegeh nak buat. Kalau anda tinggal di Kuala Lumpur, sebaiknya sebelum Subuh dah beratur untuk buat passport ya. Jangan tanya kenapa. Anda pon tahu apa sebabnya. :) Sediakan 2 keping gambar berukuran passport tanpa nampak gigi, photostat IC depan belakang sehelai dan better bawak pen sendiri daripada meminjam sana sini. Buat passport RM100 untuk 2 tahun dan RM300 untuk 5 tahun.



naik escalator ke USS macam menuju ke syurga.. hahaha =D

Sewaktu menukar duit Malaysia ke Singapore, nilai matawang antara RM100 bersamaan $40.88 sahaja. Jadi, tersangat-sangat mahalnya duit Singapore ni. Urghhh!! Sebab itu kami sekeluarga bersepakat tidak mahu membawa kereta masuk ke Singapore. Satu, sebab tak tahu jalan nanti buat habis minyak aje. Kedua, procedurenya lebih leceh kata orang. Ketiga, entah berapa dolar pulak nak bayar parking kereta. So, dari KL, kami menaiki kereta sehingga ke Larkin, JB dan parking di sana. Kemudian naik bas yang disediakan dari Larkin terus masuk ke Woodlands iaitu kastam Malaysia-Singapore. Ya ALLAH, punyalah leceh yang teramat! Malas nak cerita. Nanti makin mencecah ke lantai entry aku sedia panjang ni.


kerja aku melompat je! memang aksi feveret dah ni.

Harga tiket untuk ke Universal Studios Singapore ini adalah $74 per pax dan setelah diconvertkan ke duit Malaysia, ia menjadi RM181 seorang. Harga untuk kanak-kanak aku tak pasti pulak. Tak ke mahal nak matik kalau macam tu? Untuk Singaporean, pada mereka itu nilai biasa sahaja. Tetapi tidak pada Malaysian. Urghhh again! Masa tu aku berfikir, alangkah indahnya kalau aku sudah bekerja.... Ohhhh!!


gate entrance of USS


infront of USS gift's store


untuk mereka yang memang tak boleh tinggal
makanan Malaysia, sini pon ade jual jugak.


wonderful view of Silver Green USS


colorful right? seriously tempat mereka sangat cantik.


muka HOT! panas weh kat sana. macam Malaysia jugak. haih, memanglah... dah kata sebelah-sebelah. takkan nak tunggu salji turun pulak kan? hahaha...harapanlah kau!



Ok, now focus on the second pic. Nampak tak roller-coaster yang warna biru dan merah tu? Aku cuma sempat naik kedua-dua roller-coaster tu sahaja. Roller-coaster untuk gambar atas aku tak rasa macam nak naik. Haha =D FYI for those who dunno, both of the roller-coaster berjaya membuat hormon adrenaline aku merembes dengan jayanya. Punyalah kecut perut aku dibuatnya! You must try this! Tersangat-sangat besttttt!!


Entrance : replika kerusi roller-coaster. so, bolehlah cuba-cuba try-try test!

Emak kata, "Tak tercabut ke nyawa naik roller-coaster tu?". Hahaha =D Kesian Emak... Yelaaa, bukan usia beliau untuk main game-game macam tu. Tapi nasib baik Emak ada, boleh tolong jagakan beg-beg kami semua. Sebab, tiada barang boleh dibawa bersama sewaktu beratur untuk kedua-dua roller coaster tu. Kalau anda mahu sewa loker, haaaaa....!! Harganya taknak mahal pulak kan? Siap ada had masa pulak tu. Kalau lewat ambil barang dari loker, loker anda akan di-lock! Haaaa, duit lagi!


LAPAR! Kami lunch di Oasis Spice Cafe. Perghhh!!
Sedap gila makanan ala-ala Oasis ni. Harga pon sedapppp!!!!


oasis view. macam ala-ala Sunway Pyramid kan?


kat belakang sanalah semua watak cartoon dalam filem Shrek semua ada!


masa aku buat pose ni, adik aku bantai gelak gila sebab
katanya sama sangat! kuang asam ko Ezam! haha =D


castle of Shrek! cun weh! sangat berseni!



Haaa!! Masa ni tengah tunggu untuk masuk dalam panggung wayang 4D Shrek! Beratur punyalah panjang and lama giler! Pastu masuk dalam satu chamber untuk dengar seorang amoi ni membebel entah hapa-hapa! "Hek eleh! Punyalah lama aku beratur untuk tengok benda alah ni bergerak-gerak aje?" Aku mula rasa macam nak nanges sebab macam menyesal gila!! Huwaaaa... T__T Tapi, sabar dulu..........



Lepas amoi tu membebel-bebel and sekawan Pinocchio duk berdrama dengan Mirror-Mirror-On-The-Wall tu, barulah pintu masuk ke pawagam tu terbukak. Inilah dia Shrek 4D. Pakai spec 4D tu buat aku rasa macam nak pegang-pegang je Dragon and Thumbelina yang ada dalam tu. Memang real gila lah! Kerusi dalam pawagam tu buat kita rasa real sangat-sangat! Contoh, sewaktu kuda tu berlari bawak Shrek dengan bini dia, kita pon akan terlompat-lompat macam kuda tu jugak! Paling kelakar sekali, sewaktu ada labah-labah muncul terasa real gila macam labah-labah jatuh atas kaki. Masa tu semua orang bantai gelak!! Haha =D

aku tak tahu apa nama benda ni. tapi aku cuma tahu dia adalah sejenis biskot! hahaha =D


Cukuplah dulu sampai sini aku cerita. Penat dah ni... Entry pon dah mencecah lantai sangat-sangat dah! Nanti aku sambung Part 2 as Finale Part! Aku akan bagi tips untuk kawan-kawan yang belum pernah pergi dan ingin ke USS ni nanti. Bagi aku masa untuk fikir ayat. Hehehe =D

Terima kasih sangat-sangat sebab sudi baca sampai habis. Nantikan sambungannya ok? =)

36 comments:

  1. nah, jalan sakan no...suka sampai melompat-lompat...eh...brapa baget nak g sana ye? mahal tak? teringin gak nak g sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm...ni mesti kes tak baca blog aku sampai abes nie...hahaha =D

      Delete
  2. Hahahha.. suke tengok gambar lompat2 tuuu... XD

    ReplyDelete
  3. bestnya! kaksha teringin nak p..tapi ngak mampu..gimana ni? ahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...yg ni ezma pon telah di support sepenuhnya oleh adik beradik...huwaaaa.... :D

      Delete
  4. Semua tempat ko nak lompat kan! aku yg tengok gambar ko tu dah macam, "eh budak ezma ni agaknya selangkah jalan dia lompat,selangkah lg lompat" hehe..

    nway, best nya singapore!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha =D aku kelihatannya mcm gile melompat kan? hahaha

      Delete
  5. part 2... cepat2.. ahaha demand nih

    ReplyDelete
  6. beshhnyer g sana.. kite xpernah smpai lg ke kota singa 2.. nanti kalau mempunyai duit bnyak sy nk ajak awak g skali lg kat sana ley x? entah2 sy kerja dulu kot baru ley g sana.. teringin nk g uss dgn awak... :)

    ReplyDelete
  7. tetibe terasa mak pergi jugak.. hahaha

    ReplyDelete
  8. cepat la sambungannya,hiks......the best place !

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah sambung dah pon citenyeee...jgn lupe terjah tawww!! :D

      Delete
  9. bestnye dia jln2 singapore.,
    em nape rse cm da lme x mai cini :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...nanti kite pulak terjah blog awak yeee...hehee

      Delete
  10. amboi sume posing melompat2 ni..tabiat br ek?hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..bukan tabiat baru...ni tabiat lama..cume baru diperbaharui..hehehe

      Delete
  11. bestnya dpt p...bl la leh p neh.. T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..cik zai boleh pi bile2 jeee...hehehe

      Delete
  12. ishhh seronoknyee ezmaa..mlompatt ajee..
    omeyy tol laa..
    ezma: t kita p sana sesama pulak nak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehhhhh!! tp ieqah kene belanje kiteee...hik3.. =D

      Delete
  13. manriknya!! nak pergi nak pergi .. hehehe.. sambung cerita ea.. teruja nak tahu keadaan kat sane.. tapi betul lah mahal!! haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kite dah sambung dah citeee...hehe =D mmg mahal pon taw! :(

      Delete
  14. whoaaaa... bestnya p sana.. xprnh smpi lg.. xsgka singapore neh ada jgk tmpt dia yg best2 kn.. mklumlh sblh mlysia..knon fikir cam mlysia je. heeeee... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. msia hebat jugak... cume sesekali jalan ke negara jiran..hik3.. =D

      Delete
  15. memang same gambar tu !!!!!!!!!!!!! comelll!!! :D hihihih

    member kite pom baru g spore tu.. experience sma cm ezma. best giler die kate.. tapi benda semua mahal nye.. tunggu keje lah baru g nampaknye.. huhu U_U

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti kalo dah keje, kite gi sesama nak x erika? keh3..=D

      Delete
  16. teringin jugak nak pergi sana..tp kawan gtau mahal kos d sana..hehehe....bila baca entry ezma nie...baru terasa mahal nya....

    tp mesti berbaloi kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahal sgt taw kak shidaaa... :( kite rase mcm miskin gile je..hahaha =D

      Delete
  17. eleh.. sy pun prnh pi obersi jugak.. sempadan siam.. kah3.. ;-p

    teringin nk pi singapore. ntah bila ada rezeki bleh smpai sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sempadan siam? hahaha =D bolehlaaa..obersi la jugakkk...keh3.

      Delete
  18. hahaha seronoknya !! >_< i yg duk kt JB ni pon xterpegi lg negara jiran tu haa, mahal lah, haha :p xkan nk g sorang je kan mestilah kne g sekali dgn family, haha :p
    semuaaaaa best kat sana, bila lah sy nk dpt pegi ye, haha ok dh bce part 1, bleh la bce g 2nd kan, ahakz :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. part 2 mmg dah siap...jemput la bace...hehehe =D

      mmg mahal sikit barang2 kat spore...kene bwk duit byk...

      Delete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?