~you are my bestest buddies~

|| Faeizma Wedding || Tudung dan Baju Nikah

Assalamualaikum and hello my lovely readers!

Kali ni aku nak update pulak pasal my outfit on my solemnization day! Sebenarnya aku teringin sangat nak pakai dress warna kuning cair macam air jagung tu. Tapi tak mengapa sebab kali ni kain untuk dibuat baju nikah adalah kain hantaran sewaktu bertunang hari tu. Faiz cakap dia beli kain di Euro Moda. Memang di sana ada menjual pakej pakaian pengantin untuk lelaki dan perempuan untuk kelihatan sedondon gituuu... 

Amboi.. almari belakang tu macam tongkang pecah. Banyak noh shawls. Rasa cam nak jual jerk! Tapi sayanggg!! =P

Memandang aku takde gambar full baju nikah dan terimalah gambar hasil camwhoring aku ini. Dress nikah ni ada 2 meter kain lace berlabuci dan manik serta 4 meter kain satin untuk persalinan pihak perempuan manakala 4 meter lagi kain satin yang sama untuk persalinan pihak lelaki. Kalau korang pergi jalan TAR, ada banyak gedung kain yang buat pakej untuk pengantin ni taw. Pandai-pandailah buat pilihan dan tawar menawar. Dan rajin-rajinkan mulut untuk bertanya tempat murah untuk mencari tukang jahit baju korang nanti.


Siap ada ribbon minnie mouse you olls!

Masa tu Faiz tak beli kain ni dengan aku, so dia takde teringat nak tanya akak yang jual kain ni. So, aku pon memulakan sesi meng-google mencari tempat jahit baju nikah yang murah lagi berbaloi. Dannnn, pilihan aku adalah di Pasar Rakyat, Tingkat 2 Medan Mara, Jalan Raja Laut bersebelahan dengan Jalan TAR. Di situ nanti akan ada berlambak tukang jahit so korang pandai-pandailah berjalan dan survey harga serta buat proses tawar menawar. Agak-agak mana yang sombong dan kerek tu jangan tempah baju dengan dia! Muahaha! =D Aku memilih design dress labuh dan kembang payung. Upahnya hanya RM300. Kalau kat tempat lain aku pernah jumpa sampai RM500-RM600. Atau mungkin korang ada tahu mana-mana tempat lain lagi yang lebih murah. Tapi, hanya baju aku sahaja yang ditempah disitu manakala baju Melayu Faiz ditempah di Selayang Mall. Kami tidak menempah baju Melayu di Medan Mara sebab harganya terlalu mahal sampai RM120 sekali sulam. Sedangkan di Selayang Mall hanya RM90 sekali sulam di leher, poket dan lengan baju. Buatlah pilihan yang bijak. 




Tudung nikah pulak merupakan lagi satu perkara yang memeningkan kepala aku. Puas aku fikir tudung jenis macam mana aku nak pakai masa akad nikah nanti. Aku tak mahu pakai jenis awning sebab nanti susah nak cium dahi masa upacara batal air sembahyang. Plus, muka aku memang kurang sesuai pakai tudung ber-awning. So, aku pilih untuk pakai halfmoon shawl dan ada hiasan di sekeliling muka. Aku beli 1 meter setengah kain satin warna emas dan aku mintak bantuan Emak untuk gunting kain mengikut contoh halfmoon shawl yang sedia ada. Herot berot mak aku gunting sebab kain satin ni memang payah sikit nak gunting kerana terlalu licin. Lepas tu, aku cuma kelim dan jahit tepi biasa sahaja sebab nanti aku akan letak border lace kat sekeliling shawl ni. 




Tang border lace ni pon menyakitkan hati. Aku tak tahu pon benda ni mahal gila nak mati. Aku beli border lace ni di Kedai Bunga Reben di Jalan TAR. Rupa-rupanya aku salah tengok harga lace. Lace yang aku nampak RM5 semeter tu terletak betul-betul atas lace yang aku mahukan. Dengan confident aku suruh akak promoter gunting border lace ni sepanjang 3 meter. Then, aku menuju ke kaunter untuk membayarnya. Nak terjojol bijik mata aku bila mesin cashier memaparkan harga RM81. Emak aku dekat sebelah dah beristighfar panjang dah. So, aku buat-buat berlagak macam orang kaya keluar duit dari dompet. T__T Lepas tu aku patah balik ke tempat lace aku digunting, rupanya harga dia RM27 semeter. Bapak ahhh!! Nak cancel memang tak boleh la kannn pasal dah bergunting. Alamatnya minggu depannya aku berpuasa saje laaaa... T__T




Tapi Alhamdulillah, hasilnya aku tetap suka. Bila dah siap jahit, mulalah aku puas nak menggayakan style macam mana pulak nak memakainya. Oh ye, veil pon aku buat sendiri. Beli je kain net kat Jakel dalam 2 meter, then potong bulat. Lepas tu aku hantar ke kedai jahit tepi untuk kemasan hujung veil. See, betapa cheapskate-nya aku dalam men-diy-kan tudung nikah sendiri. Aku memang nak jimat habis-habisan. Beli tudung kat luar pon belum tentu aku puas hati. 


Amacam? Okay tak hasilnya? Aku boleh bukak bisness tudung tak lepas ni? =P

Pesen aku pulak tak suka masukkan tudung dalam baju. Aku rasa aku tidak cantik kalau pakai tudung macam tu. Tapi aku tengok orang lain nampak cantik dan kemas saja. Plus, aku sedikit malu dan segan kalau berpakaian nampak bentuk dada. Aku dalam proses jugak sekarang ni nak berpakaian seperti Muslimah sejati. Doakan eh. Kita sama-samalah sikit demi sikit cuba buat perubahan dari segi pakaian dan sebagainya. InsyaAllah.... 



Dan inilah gambar full body untuk baju aku dan Faiz. Ia menjadi milik kami sepenuhnya. InsyaAllah kami akan buat sewa baju ini dengan harga yang palingggg berpatutan untuk semua bakal pengantin. Sesiapa yang mahu sewa boleh emelkan pertanyaan anda di ezmaliza@gmail.com . InsyaAllah akan di balas sepantas kilat. 

Okay, bye. Esok lusa pulak update next entry. =)

30 comments:

  1. heiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ezmaaaa,lawaaaaaaaaaaaaaaaaaa dress dengan shawl tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoiiiiiiiii onieeeeee....... terima kasih banyak onieeee....... :D

      Delete
  2. lawalah! sama sama kita menuju ke arah yang lebih baik ye

    ReplyDelete
  3. canteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek sangat long dress dan shawl tu...memang mahal kan border lace....

    ReplyDelete
  4. mahainya lace!! pengsan~~~

    kaksha punye baju nikah hanya baju kurung moden je..shawl pun gunting sendiri pi jahit tepi..bhahaha..jimat nak mampus..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelum kak sha pengsan, kite dah pengsan dulu... hahaha =D xpe kak shaa..baju kurung moden pon cun hapeee... nnt amik gamba banyak2 tawww!!

      Delete
  5. Akakkkk. Shawl lawa. Mmg pantang skit tgk lace ni, sume cantik. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih myraaa... =D kak ezma pon suka jugak dgn lace... gerammm jerrrrr

      Delete
  6. pandai mix and match! akak suker sgt ngan set baju Ezma nie.. tampak sungguh exclusive & elegance! and yes.. you are pretty princess of the day my dear! :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak neena... maklum la.. pengantin bajet mcm kite ni tak mampu nak buat baju yg mahal2.. hahaha =D

      Delete
  7. Sis,nk ty skt..sll lace utk bju ad jual kt mn ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo area kl, cube cari kat jalan tar. banyak jual kat sana. :)

      Delete
  8. cantik, serius suka dengan riben tu..

    salam perkenalan ya, jom join segmen ni

    http://lotsoflovebyshakira.blogspot.com/2013/07/segmen-sebulan-berblog-by-shakira.html

    http://lotsoflovebyshakira.blogspot.com/2013/07/wang-tunai-rm5000-untuk-blogger.html

    ReplyDelete
  9. mohon izin nk buat pesen bj turqoisssssssssss bole.....

    ReplyDelete
  10. salam,
    nak tanyer yg jahit baju melayu kat selayang mall tu aper namer kedainyer yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti la pulak nama kedainya. tapi kan, kedai tu alter seluar jeans. but then bile tanye jahit baju melayu, harganya sgt murah :)

      Delete
  11. ezma..kite ade email awk..nnt reply k

    ReplyDelete
  12. https://www.facebook.com/Suesdzinecouture?fref=ts

    ReplyDelete
  13. Cantikkk.. sgt kreatif...kita pn tgh pening ni..nk pkai tdung yg mcm mn..plan pkai xnk yg ada awning jgk..bc blog awk ni br sy ada idea..tq..

    ReplyDelete
  14. Wah... cntik la akak... akak gn abg sesuai sgt.. moga bhagia yer.. dh ad baby blm skrg??^_^

    ReplyDelete
  15. kloo sewa brapee yee ? sbb kakak saya berkenan pulak.

    ReplyDelete
  16. mohon tiru design baju n tudung.. nak jahit tuk adik kawen nanti... leh kn`? hehe

    ReplyDelete
  17. mohon tiru design baju and shawl tu... nak jahitkn untuk adik kawen... leh kn? hehe

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?