~you are my bestest buddies~

Kenapa Nikah Khitbah?

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



#Apa itu Nikah Khitbah?


Pernah dengar tak tentang Nikah Khitbah? Selalunya orang panggil Nikah Gantung. Bunyinya nampak tak sedap langsung kan? Jadi, istilah yang aku akan gunakan dalam entri ini hanyalah Nikah Khitbah. Masyarakat kita zaman sekarang selalu salah tafsir dengan konsep pertunangan. Dalam kes ini, pertunangan antara seorang lelaki dan perempuan adalah satu ikatan kecil sebagai tanda seorang wanita itu bakal menjadi isteri kepada si lelaki. Tetapi mereka masih haram antara satu sama lain. Tidak boleh berpelakuan seperti pasangan suami isteri. Berbeza dengan pasangan yang melakukan Nikah Khitbah. Nikah Khitbah ini sama sahaja seperti nikah yang biasa kita dengar tetapi suami dan isteri tidak tinggal sebumbung dan si isteri masih lagi dibawah tanggungjawab si ayah. Si suami akan mengambil alih tanggungjawab tersebut apabila si isteri sudah tinggal sebumbung kelak.



# Kenapa aku rasa hendak melakukan Nikah Khitbah?

ALLAHU AKHBAR! ALLAH telah kurniakan aku satu perasaan cinta terhadap seorang lagi umat Nabi Muhammad SAW ni. Selain rasa cinta dan sayang aku terhadap ahli keluargaku, ALLAH berikan aku rasa cinta kepada seorang lelaki yang sudah 4 tahun aku kenalinya. Tak perlu aku cerita lebih lanjutlah, sedangkan kita bercakap dengan manja dengan lelaki yang bukan mahram pon sudah jatuh kepada hukum haram kan? Inikan pulak jika aku selalu keluar bersiar-siar menonton wayang dengannya. Ini pon bernasib baiklah kerana aku hanya menjalankan perhubungan jarak jauh antara Universiti Malaysia Perlis dan UiTM Shah Alam. Dalam tempoh masa yang lama itu, boleh bayangkan berapa banyak dah dosa yang aku berjaya kumpulkan?


Ini bukan soal aku sudah gatal merenyam hendak berkahwin. Tetapi aku merasakan terlalu banyak dosa aku sebelum aku sempat hendak bertaubat. Memandangkan soal perkahwinan ini memerlukan duit, aku terfikir untuk lakukan Nikah Khitbah terlebih dahulu. Mungkin jika aku ada rezeki lebih, aku akan buat kenduri untuk saudara mara dan rakan-rakan. Sungguhpun begitu, aku sanggup ketepikan soal impian perkahwinan aku idamkan selama ni demi elakkan dosa yang aku kumpul hari ini. Tak mengapalah, untuk apa indah di mata manusia jika hina di mata ALLAH.



# Apa kata mereka yang kurang berpengetahuan tentang Nikah Khitbah ini?

"Kau dah mengandung ke sampai nak menikah awal-awal ni?"

"Dah tak reti nak sabar ke? Kot ye pon dah gatal sangat, kerja lah dulu. Belajar pon tak habis lagi."

"Masak nasi pon hangus, ada hati nak berlaki."

"Seluar dalam kau pun Mak yang basuhkan, macam mana nak bagi anak bini kau makan?"

"Belajar tinggi-tinggi sampai tingkat 20, takkan kau nak kahwin gantung? Buat malu keluarga aje!"

Mungkin inilah kata-kata negatif yang bakal keluar dari mulut sesiapa yang tidak tahu menahu soal Nikah Khitbah ini. Tapi kita jangan salahkan mereka, sebaliknya kita terangkan sejelasnya agar tidak berlaku salah faham. Hmm, aku memang belum layak untuk menjadi seorang isteri yang berjaya. Ilmu memasak pon belum habis khatam lagi. Err, banyak lagi la ilmu alam rumah tangga yang belum aku pelajari. Akan tetapi, untuk elakkan dosa yang sedia ada, aku sentiasa bersedia memikul tangggungjawab sebagai hamba ALLAH yang Esa.


berfikirlah sebaiknya supaya tidak menyesal kemudian hari

Walau bagaimana pun, aku rasa aku perlu beristikharah kepada ALLAH. Seharusnya aku minta petunjuk samada jalan dan pilihan yang aku buat ini benar atau tidak. Kadang-kadang aku rasa keliru. Patutkah aku lakukan Nikah Khitbah atau aku hanya perlu bersabar kerana lagi 2-3 bulan sahaja aku akan menamatkan pelajaran. InsyaALLAH. Oh ya ALLAH, hambaMu sungguh keliru. Mungkin benar kata sahabat-sahabat aku, proses untuk melakukan pernikahan mengambil masa yang lama. Silap-silap haribulan aku sempat habis belajar dan bekerja baru aku akan bernikah.


Aku akan tunggu Emak pulang dari Umrah dan aku akan cuba berbincang tentang hal ini. Ya ALLAH, ini pon aku tak tahulah ada kekuatan atau tidak untuk aku cuba buka mulut untuk memperkatakan hal ini. Apa pendapat kawan-kawan? Apa yang harus aku buat?


Thanks for reading this entry!

52 comments:

  1. insyaAllah.. kalau niat kita baik, ia boleh jadi kenyataan kan awk?? pape pn kite try bincang dgn family masing2 dulu.. kite pn da xsmpai bape bulan nk abis belajar..insyaAllah impian ini jd satu kenyataan..Aminn

    ReplyDelete
  2. ezma, kita sokong sangat ezma! :D

    lebih bagus nikah khitbah macam ni sekurang2 nya kita dapat jaga hubungan kita. masing2 nak hubungan yang kekal, dapat redha Allah. untuk jaga hubungan ni lah pentingnya nikah khitbah. pandangan org tu biarkan je asalkan kita tahu apa yg kita buat tu betul, halal. Allah suka :)

    pape pun kita sokong ezma! :D
    *ehemm kita pon jauh jugek. haha :Pkbai

    ReplyDelete
  3. Solat jangan tinggal, yang sunat perbanyakkan. Doa mintak petunjuk, kalau hati rasa benda tu adalah yang terbaik, teruskan saja. Fikir masak-masak ye ! Semoga selamat dunia akhirat :')

    ReplyDelete
  4. nikah khitbah adalah lebih elok dari couple/bertunang sebab memang dah sah sebagai suami isteri..along pun kalau boleh nak buat nikah macam ni tapi takut keluarga tak setuju.tak taw macam mana nak cakap ngn diorang :|

    ReplyDelete
  5. Ezma sayang, betul tu. Bila diperkatakan tentang dosa. Memang terasa diri penuh dosa. Dah keluar bersama walaupun hanya keluar makan bersama. Wanie bangga Ezma rasa berani untuk nikah khitbah ni.InsyaAllah dengan izinNya. Pasti ada jalan yg benar untuk Ezma dan pasangan:) Wanie doakan yang terbaik untuk korang:)

    ReplyDelete
  6. bincang dgn fmily n fmily die.. mane terbaik. kwn Mra pun da kahwin skang.. rsenye xde majlis lagi. same lah.. xyah fikir tanggapan org lah. kite tau ape kite buat kan? :) yang terbaik, itulah.

    ReplyDelete
  7. Insyallah ezma,niat yg baik kerana Allah akan dipermudahkan.nti dh kawin jgn lupa jemput ye bila tiba majlisnya

    ReplyDelete
  8. alaaaaa kita pn nk nikah kitbah jugak..
    kn kn..napelaa de org tak fhm tujuan n niat baik kita ni..ngeh ngehh..
    gatai kn

    ReplyDelete
  9. berfikir secara rasional ok ? tp SW mmg sokong klu nikah mcm ni , xde la mne sgt dosa .. nk2 untuk student yg jauh dr kluaga =)

    ReplyDelete
  10. @faiz

    sy akan bincang dgn family sy jugak mcm mane..ini semua perancangan kita sahaja... :)

    mcm mane pon, perancangan ALLAH lebih hebat lagi....

    ReplyDelete
  11. @erika rain

    tu la erika... ezma sayangkan perhubungan ini..cuma ezma nak kan yg lebih halal... doakan ezma ye :)

    ReplyDelete
  12. @Akim Iqbal

    subhanallah...terima kasih banyak buat akim..insyaALLAH..doa anda sgt dihargai...insyaALLAH, saya akan minta padaNya...

    ReplyDelete
  13. @Syariniey Amran

    haaa...tu la along..ezma pon sebenarnye mcm nak buat benda yg same..tp kene bincang dgn kedua2 belah pihak..kite ni perempuan kan..susah kalo org pandang serong pade kite....

    ReplyDelete
  14. @laskar pelangi

    ya ALLAH..terima kasih wanie..ezma happy ade kawan yg menyokong... selama ni ezma bukan ape..tkot akan dosa yg selama ni makin tggi menggunung... thank u wanie...

    ReplyDelete
  15. @Mra Mastura

    insyaALLAH mra..ezma pon akan try bincang baik2 dgn family ezma dgn pihak lelaki jugak..terima kasih sudi beri pendapat..sgt dihargai taw :)

    ReplyDelete
  16. @Elia Si Jejariruncing

    haaa...elia, kalo ezma jemput wajib dtg ok? xdtg siap lerr...hehehe :D

    ReplyDelete
  17. @IEQAH

    alhamdulillah..masih ade yg same rasa mcm ezma..hehe :D

    jom kahwin!

    ReplyDelete
  18. @sYafIk-wAy

    alhamdulillah..thank u SW sbb sudi menyokong...insyaALLAH jika ade penyelesaiannya, akan dipercepatkan :)

    ReplyDelete
  19. InsyaAllah.. kalau dgn niat yg baik Tuhan akn izinkn... bgs jugak nikah awal, blh elakkn dr bt mksiat kn akak.. tp atleast, hbgn jrk jauh 2 dh oke ckit. org ckp, biarlh jarak mjadi penjaga bg aku dn dia. kan3?? heee... tp cane pon,setan neh ad jo kt mano2 nk sesatkn kto neh haaa.. huhu... smoga sgalanya dipermudahkn ye akak... :)

    ReplyDelete
  20. @SiKecilMirmO

    kak ezma stuju btol dengan pendapat adik tu... jarak tu memisahkan..tp dosanya tetap ade.. terima kasih dik..doakan kak ezma segera melangsungkan perkahwinan ye :)

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. ezma...

    akak dh tunang.percayalah, bila dah sampai hidayah nak kawen tu, otomatik jiwa dan minda kita jd matang, berfikir selayaknya seorang wanita,manusia.
    dulu ya, akak nak kawen mestilah grand, maklumlah anak pompuan sulung. adik pulak baru darjah 6. mestilah wedding of the year kan. tp suatu masa, ALLAH bukakan hati utk nikah. masa tu otomatik tiba2 pk nak buat yg penting je. kenduri ttp ada, tp seringkas mungkin. tiba2 hilang semua kata2 nista yg ditakut2kan sgt (takut org mengata).dan akak pon ada pk bnda yg sama. apa lah guna kita gah di mata manusia sdgkan kita hina di mata ALLAH. perkahwinan ni bnda mulia tp mgpa kita perlu cacatkan dgn pembaziran duniawi....
    akak pon mohon yg terbaik dariNYA,..

    moga ezma buat keputusan yg tepat

    ReplyDelete
  23. ok.. skrg dah faham.. Asalkan atas niat yang baik, InsyaAllah Ezma akan dpt keredhaan dr Allah s.w.t
    soal function wow2 semua tu bole buat kemudian kan. mengelakkan diri dr dosa tu satu perkara yg baik.

    Btw, thanks for the info juga ye syg.. kalau tidak, tak berapa arif pon soal nikah khitbah ni.

    ReplyDelete
  24. huhuhu.. btl tu mmg btl.. tp byk pekara kena diperincikan sebelum nikah.. pbncangan kena capai sepakat fmly laki dan pmpn.. nk gk bt cmni..tp apakan daya ku.. huk2..keputusan bkn di tgn sndiri

    ReplyDelete
  25. @juicy X

    subhanallah, ezma dah bace satu persatu komen kak jusiza... thank u so much kak... ezma percaya org lain pon ade perasaan yg sama dgn ape yg ezma rasa... utk kak jusiza, ezma pon doakan terbaik buat akak... =)

    ReplyDelete
  26. @Ijan Alonso

    tu la...majlis kenduri kendara mgkin ezma buat kemudian la kot kalo ade... thank u ijan sudi bace post entry ezma...alhamdulillah =D

    ReplyDelete
  27. @anim

    insyaALLAH anim pon boleh dapat ape yg anim impikan... insyaALLAH anim =) kite same2 la mohon padaNya... ezma pon kene discuss baik2 dgn family jugak...

    ReplyDelete
  28. @GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr

    thank u so much cik GK...haaa..jgn terkejut kalo ezma kawen dulu sebelum cik GK...hahaha =D

    ReplyDelete
  29. yupppp... hubungan yang halal yang jauh dari dosa itu lebih baik, semoga ezma lebih kuat lagi ye.... :)

    ReplyDelete
  30. header baru, dah 2 minggu gak :P

    ReplyDelete
  31. @onie

    thank u onie...selama ni ezma mmg ade fikir ke arah itu...doakan yg terbaik buat ezma ok?

    btw, header onie cun!

    ReplyDelete
  32. gud luck for this..fikir masak2 dulu. anything now might effect in da future. :)

    ReplyDelete
  33. smoga niat suci ini mengekalkan jodoh anda sehingga akhir hayat..

    ReplyDelete
  34. @ubi

    sgt setuju dgn anda! today's decision might effect the future! :) thank u so much! ;)

    ReplyDelete
  35. @ejulz

    aminnn...doakan yg terbaik buat kami semua ok? :)

    ReplyDelete
  36. kawen je kak. kalau tak cukup duit habaq la noohhh. nanti kita sponsor ! kah kah kah

    ReplyDelete
  37. @Ihsan Arifin

    janji haaa....kalo kite kawen, ade org nak sponsor..ahahaha =D

    ReplyDelete
  38. x salah pun nikah khitbah tu..klu awk rasa itu yg t'baik,teruskan..selbhnya,berserah kpd Allah :)

    ReplyDelete
  39. ambil masa untuk berbincang ngan parent.. tggu mereka btol2 sedang berehat..tidak dalam keadaan keletihan.. sbb ia lebih memudahkan proses perbincangan..

    ReplyDelete
  40. we are in the same situation :) btw, unimap? nice to meet u :)

    ReplyDelete
  41. @Atiqah Wadiah

    insyaALLAH, thank u dear..sy akan cuba beristikharah dahulu utk keputusan yg lebih tepat.... thank u so much. =)

    ReplyDelete
  42. @C.M.A @ CikMoonAdnan

    hehehe...semestinya saya akan discuss dgn mereka bila semuanya sedang relax.... =)

    ReplyDelete
  43. @::aien::

    haha..biasalah awak..dah usia2 mcm ni, kite semua ade rasa mcm nak kahwin...hehehe =D yup, kite unimap, perlis... nice to meet u too =)

    ReplyDelete
  44. Teruskan apa yang akak rancangkan itu. Bincang dengan family, adik tak mengerti lagi soal kahwin ni,tapi adik akan doakan yang terbaik untuk akak. Hope to see you soon. Nak sangat jumpa akak. Good luck akak syg :)

    ReplyDelete
  45. oh 1st time dgr nikah khitbah..nice enri sis! baru follow blog awak..kalau ada masa lapang, singgah la blog sy..kalau sudi follow la sekali..wink (^_-)v

    ReplyDelete
  46. @Tiena K .

    ohh..xpe dik...tak menjadi masalah pon...cuma kak ezma dalam dilema..hehehe :D insyaALLAH satu hari nanti kite jumpe ok dik? :)

    ReplyDelete
  47. @Syira Rara

    harap awak faham istilah nikah khitbah yg saya cuba sampaikan :)

    ReplyDelete
  48. i have my fren sorang yg nikah khitbah...

    both of them r in same u n same college. still study.. next year br habes kot..

    kena nikah sbb parent gadis ni rs x selesa laki ni dok bawak bekepit2 anak dia.. hee..

    tp skrg dah halal.. :)

    ReplyDelete
  49. :') I pun teringin nak nikah khitbah ( baru belajar perkataan ni) , kami baru 3 tahun tapi I yakin I boleh jadi isteri yg baik =')

    sbb I ni anak tunggal, pompuan pulak tu semua larang ='( dorang kata jgn malukan mak bapak , dah lah belajar tinggi , anak sorang . nak nikah gantung pulak. blablabla.

    pada I , lagi malu bila jalan sama tanpa hubungan sah =/ tapi apa nak buat , takkan taknak jumpa. pernah cuba tak jumpa beberapa lama , tapi rindu. =/

    susah nak ubah persepsi orang . typical malay.

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?