~you are my bestest buddies~

Azam Baru : Belajar Mengawal Kemarahan dan Stress dengan Bijak!




bila masuk tahun baru Islam, Awal Muharram semuanya nak baru la konon-kononnya. ini belum masuk Tahun Baru yang bulan Januari tuh.. baju nak baru.. suasana nak baru.. pengalaman baru.. azam pon nak baru jugak.. padehal azam yang tahun lepas punye belum capai lagi tuh.. banyak jugak yang belum tertunai.. tapi yang tertunai tu pon ade jugak. contoh cam hasrat dan impian aku untuk memiliki kamera DSLR. Alhamdulillah.. terima kasih Angah!




azam dan impian aku untuk Awal Muharram kali ni adalah untuk belajar mengawal kemarahan dan stress dengan bijak. aku ni jenis orang yang senang sangat nak melenting. tapi cepat cool..!! pastu senang sangat nak mengamuk.. tapi cepat cool..!! dan aku ni selalu sangat stress bila tension atas sebab tertentu. tapi cepat cool..!! haha.. :P mangsa sasaran aku mesti DIA. kesian DIA. buat salah sikit pon dah kene marah.. maafkan saya, awak. :( saya tidak sengaja..



so, bile stress, orang kata pantai atau laut adalah tempat paling syoookkk la kalau nak hilangkan tension. yeke?? angin dan ombak akan membawa pergi segala masalah kita. orang kata la.. bukan aku ye.. jadi, aku pon try la melepakkan diri tepi Pantai Kuala Perlis. nasib baik Perlis ada pantai... KL manede.. huh! eh, betul la.. memang release tension aku di buatnya. segala masalah macam di bawa pergi oleh angin dan ombak laut tu. serious! tak tipuu... nyaman jerrrr.... :)



itu baru satu cara nak hilangkan stress. ada banyak lagi sebenarnya. dalam Al-Quran tapi tak ingat la pulak Surah apa, ada tertulis bahawa mengambil air wudhuk mampu menghilangkan kemarahan. ye la... sifat marah kan sifat syaitooonnn... ish3!! jadi, ambil la wudhuk selalu.. insyaALLAH.. sedikit demi sedikit sifat buruk tu akan hilang. dan last but not least, senyum la selalu!! sebab itu lagi la menghilangkan stress malah membuatkan wajah anda kekal awet muda gituu.. wah, macam iklan promosi krim muka pulak..!! hahaha.. :)))


p/s: tapi kalau orang buat pasal,
takkan nak diam kan??
ini boleh mendatangkan kemarahan! :P

57 comments:

  1. ooooo..rupa2nya kt cnie..ptutlah hilang kt fb..hahahaha..de2 jelah ezma nie..
    btol tue..ezma kne kurangkn rase cepat nk mrh n melenting tue..bahaya utk kesihatan=)
    btw..cute lah pic nie..pndai lah ea..bler akk xde je,korg msti jln2..tngok amek gmbar time akk xde..hukhuk nk mrajuk lah cmni=(

    ReplyDelete
  2. @~nenyoreo~

    ya ampun kak oiii..ni pic lame la..hahahhaa... :))) bile mase kite gi pantai sepanjang CFOT nie??hahaha...mls nk kua ade la....hahaha... :)))

    ReplyDelete
  3. @~nenyoreo~

    moga sentiasa cool sepanjang tahun :p

    ReplyDelete
  4. moga sentiasa cool sepanjang tahun :p

    means to ezma :)

    ReplyDelete
  5. btul tu.. wudhu memang ubat kemarahan... :)

    ReplyDelete
  6. fahmie ade suggestion.kalau stress bace blog fahmie.bace entry tuh semua.kompom tak stress lagik.^_^

    Terkini: Tutorial: Trace Anonymous | Selamat Tinggal Sayang | Sory! Bukan Salah Aku

    ReplyDelete
  7. aku sekarang stress balek
    sebab result dah nak kua

    =.=

    ReplyDelete
  8. yeah..kola perlis..tempat paling femes bagi student di kawasan utagha..

    ReplyDelete
  9. pntai kole plg grand utk release tension...
    mmg xdpt dinafikan...

    ReplyDelete
  10. @fitri

    hahhaa..ucapan utk siapakah?? hehe.. :PP

    ReplyDelete
  11. @fitri

    haaa...kalo yg ni saye percaye utk saye..hahaha.. :)))

    ReplyDelete
  12. @Ryan Yusof

    alhamdulillah...yer..tidak dinafikan kan??thank u.. :))

    ReplyDelete
  13. @~hAKim ZaiLAn~

    yeahh!! itulah pantai kuala perlis yg cantik...sunset mmg cantik... :))

    ReplyDelete
  14. @Zulfahmi Abidin

    hahhaa...itu mmg la care terbaek utk hilangkan stress...hehehe... :) da best kot...

    ReplyDelete
  15. @Ery Farieha

    haha..turn aku lambat lg la eryy..sbb aku baru pas abes exam..ko nyer abes awal..hehehe... :)) selamat berstress la eryyy..... :))))))))

    ReplyDelete
  16. @The Sharkox

    hahaa...penah pegi ke??syok kan??skrg ni pon da ade pulak org jual shisha..ish3... :PP

    ReplyDelete
  17. @Suriati Suhaimi

    haaa...student unimap mesti tau tmpat nie..mustahil xtau kan??hehee.. :))

    ReplyDelete
  18. hehehe...pakai krim apa yer..haha..eh.kl pun ada pantai lah..Pantai Medical Centre...tapi lagi stress kalo pergi situ..haha..

    ReplyDelete
  19. @mizzura

    hak3!!!
    pandai u sis mizzura....hahhaha.. :)))) ade jugak kan...lupe pulak...hahahhaa... :)))) ni yg ase nk tguling2 atas katil nie....

    ReplyDelete
  20. haha yelah tue..mls nk kuar jln2..haha cm sukar nk caye lak=)
    owh ye..ezma bdk kechik..mne hemster kechik tp nie..hukhuk

    ReplyDelete
  21. itu dia! model terkenal! hahah! xD

    ReplyDelete
  22. jum kite senyum....
    xmo marah2..stress lagi yer :)

    ReplyDelete
  23. kuala perlis!!! a good place to relax :)

    ReplyDelete
  24. @~nenyoreo~

    ouh.hamster kecik da buang..mati dah dye..xde sape nk bagi makan.. :(((

    ReplyDelete
  25. @Yui_Wani

    eh, ape lak model ?? hahaha..saye insan biasa ajer.. :PP

    ReplyDelete
  26. @Ullyana zaidy

    hehe...senyum kan sedekah...dan boleh menghilangkan stress...hehehe.. :PP

    ReplyDelete
  27. @ANATI SOKI

    hahaha... :D kamu kan org perlis..mesti lagi tawu kan??hehe.. :PP

    ReplyDelete
  28. @ordinary89art

    hehe..thanks babe..may you have blast! :)

    ReplyDelete
  29. mati...tue lah ezma xnk jga die..mati dh..akk slalu kot bg die mkn..siap wt main2 lg..kdg2 tue ciap bwk jln2 naik JLA g mkn jagung bakar n cucuk kt kg nelayan..ngee=)

    ReplyDelete
  30. same le kite...cepat tol melenting
    kalo der je benda xkene mesti ader la jadi magsa
    sampai kwn2 pown xckp diorg takot kalo hana ngah xde mood...mesti nanty ader yg kne marah...
    aish...

    ReplyDelete
  31. @~nenyoreo~

    wow! hamster aii pandai naik moto..hahahaha... :))) ni yg nak gelak guling2 nieh...hahahahaha... :PP paling xleh blah tu pandai jugak makan jagung n cucuk2..hahahahaha... :)))))

    ReplyDelete
  32. @MiSs StrAnGer

    haaa...ade pon yg same dgn kiter..hehe..jom same2 kite ubah sifat yg kurg baik itu same2..oke?? :PP thanks for dropping by here... :)

    ReplyDelete
  33. i pun nak belajar lah cara mengawal kemarahan tahun ni.. selalu marah si dia.. kat org lain tak.. haha!!!

    ReplyDelete
  34. baguih2 sayang..gud2... da lame abg tngu entry nie...hhehehe nnti da xkene mara la abg dgn beby,,,hihiihi beby kene mara mnje2 jer..sowy berjiwang dgn beby kat cni plakk..mwaahhh

    ReplyDelete
  35. @Amirrah Zawani

    hehehe..same2 la kiter yer..kasian si dia asek kene marah..so, moh ler kite lepak kat pantai...hehehe... :))))

    ReplyDelete
  36. @faiz sayang ezma

    awak!! awak la yang saye tertunggu2...saye salu marah awak kan??kesian awak..kdg2 awak wat salah sikit je tapi saye marah awak mcm wat salah besar gile..saye sedar tu taw..tapi, saye ni pemaaf orgnye..saye cepat cooll....saye sayang awak..terima kasih sebab jadi sebahagian besar dalam hidup saye... saye rindukan awak... :))

    ReplyDelete
  37. selamat menanganu stress ez ;p
    kite pulak kene blaja fokus sbb selalu space out time kelas or ape2 je la. haha ;p

    ReplyDelete
  38. @Munirah

    hehe...oke..untuk kamu mun, aii doakan semoga impian u tercapai oke..aii pon kdg lost gak fokus dlm kelas...hahahaha... :))

    ReplyDelete
  39. @ali

    haha..dramatik ker??gambar ni dramatik atau cerita saye??haha..nway, thanks! :)

    ReplyDelete
  40. haaaa tue lah ezma xtau..tau naik je moto akk tue..tp x prasan de tmpat letak hamster kt citu..haha kn kt depan tue de bakul kecik kt kiri n kanan..haa kt citu lah akk letak hamster tue..den bwk g jln2..mkn jgung bakar n cucuk..smbil2 tue leh lah bg die cuci mata skali..kcian die lonely..hahahahaha..(hamster tue jantan kn ezma)=))))))

    ReplyDelete
  41. pergi la pantai ngan si dia..

    nnt naj jelez okeh!!!


    nak dslr jugak angah. plezz..

    ReplyDelete
  42. @~nenyoreo~

    perghh!!mantap gile hamster aii..haha..ekceli hamster aii hilg..mane tah dye gi... :(((

    ReplyDelete
  43. @NAJ HEBAT

    si dia tiada di sini..salu jumpe kat kl ajer..kl manede pantai... :))) naj, buat muke seposen kat sape2 then mintak DSLR... :))))

    ReplyDelete
  44. picture worth thousand word...so ape yg lagi bg impak dramatik?

    wahboleh kite outing tgkap gambar same.....

    ReplyDelete
  45. @ali

    eh, bleh ker??kat mane??bile..teringin jugak..hehe..thanks for the offer ya.. :)

    ReplyDelete
  46. @ღ TeRU²bOzUღ

    hehe..pasni dtg bertime-time yer..hehe..aduii..ezma insan biasa saje... :PP

    thank you awak...

    ReplyDelete
  47. adoi.mcm terkene diri sendiri jer..

    ReplyDelete
  48. @darkbatman

    haha...aih..pemarah jugak ye darkbatman?? :)))))))

    same2 la kite ubahnye yew.. :P

    ReplyDelete
  49. haha kite plan la leklok....

    ReplyDelete
  50. @ali

    haha..insyaALLAH..terima kasih atas tawara.. :) hehehe...

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?