~you are my bestest buddies~

Guys, please don't demand while seeking jobs.

Assalamualaikum and Hello Readers! :)


Dah lebih seminggu kita berpuasa. Alhamdulillah... Dan sejak masuk dalam bulan Ramadhan ini juga aku dikurniakan rezeki dari Allah yang amat-amat aku tunggu sejak dari dulu lagi. Pertama, aku sudah pun bekerja walaupun belum bergraduasi. Dan yang kedua adalah keputusan peperiksaan semester akhir aku yang agak memuaskan. Eh, tapi bukan lah 4 flat! :P


"Belum grad lagi, cepatnya si Ezma ni dapat kerja!"


Haihhh, janganlah cakap macam tu yee... Syukur sangat-sangat impian aku untuk bekerja dengan syarikat telco yang terbesar di Malaysia iaitu Celcom berjaya tercapai. Dulu masa latihan industri, aku ada mintak nak training di Celcom, tapi tidak berjaya. Sebaliknya aku cuma dapat buat praktikal di bangunan belakang Menara Celcom iaitu TM Training College. Dan, kali ini aku dapat jugak!




Buat fresh graduate yang masih lagi belum mendapat pekerjaan, aku nasihatkan agar anda jangan terlalu demand.

"Penat-penat aku amik degree, takkan kerja macam ni?"

Guys! Trust me! Jangan terlalu memilih dalam soal mencari kerjaya ni. Biar pun anda adalah pelajar lepasan ijazah sekali pon jika tiada pengalaman bekerja adalah mustahil untuk anda dapat seperti gaji yang anda mahukan. Ada banyak contoh penganggur di luar sana yang masih tidak mendapat pekerjaan hanya kerana mereka terlalu memilih. Zaman sekarang ni adalah mustahil untuk anda dapat apa yang anda inginkan sekiranya tidak bermula dari bawah.


Ada banyak agensi pengiklanan di internet seperti Jobstreet, JobsMalaysia, Mudah.my dan sebagainya yang menawarkan pelbagai peluang kerjaya di luar sana. Hantarkan resume terbaik anda agar syarikat pengiklanan dapat menyesuaikan kerjaya terbaik untuk anda. ATAU paling terbaik, mungkin anda boleh hantar sendiri resume anda ke syarikat-syarikat yang ada. Mana tahu rezeki anda pada hari itu memang ada terpampang iklan "Walk-In interview". Haaaa!!



Memang tak dinafikan soal gaji mesti menjadi persoalan untuk mereka yang terlalu memilih ni. Tapi percayalah, soal gaji kadang-kadang bersifat sementara. Jika anda rajin dan menunjukkan prestasi kerjaya yang bagus syarikat akan menyerap masuk terus anda ke bahagian yang lain dan akan ditawarkan gaji yang lebih lumayan. Apa yang penting adalah kesabaran anda untuk berada di peringkat bawah.

Entah kenapa sewaktu aku di-interview untuk bekerja dengan Celcom, aku teringat kata-kata salah seorang interviewer ni. Tapi cukuplah aku buat sebagai kesimpulan di bawah :

"Pihak Celcom tidak pernah buat open interview untuk orang luar kerana kos untuk training orang luar lebih mahal daripada kami mengambil orang dalam Celcom ini sendiri. Jadi, jika awak ingin menaiktaraf status anda, teruskan performance anda. Dan tahniah kerana awak tidak demand dalam memilih pekerjaan."

So, dari situ aku boleh berfikir.. Dari mana nak datangnya pengalaman bekerja kalau kita tidak bermula dari bawah? Jadi sahaja kuli terlebih dahulu untuk menikmati kehidupan lebih baik masa akan datang. TAPI, lainlah kalau CGPA anda 4.0 flat so anda di mohon untuk demand. HAHAHA!!! Faham maksud aku di situ?



p/s: duduk rumah lama-lama buat apa?
orang Nisemilan kato "Buek menghabehkan boreh jo"


Thanks for reading this. Best of luck kawan-kawan.


26 comments:

  1. haha...tp kan ada pelajar dapat 4 flat tp xreti nak gune multimeter xguna jugak...haha..

    ReplyDelete
  2. pointer x jamin kerja yg bagus....

    *bg yg memilih sgt tu baik korg berniaga sbb korg la boss...nk bukak kedai xnk bukak kedai ke... lantak laa korg bos kn...

    ReplyDelete
  3. nuru setuju ngn sys!!!!
    xyh nk demand sgtlaaa..jnji keja halal..
    anyway..tahniah sys!!!
    keje leklok taw <3

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah urusan awk dipermudahkan... semoga sy dipermudahkan segala urusan.. insyaAllah

    ReplyDelete
  5. yup graduan xshrusnye pilih kja,cr pnglaman dl..cmt menempuh alam pkjaan ezma

    ReplyDelete
  6. Akak aku lg best, waktu lepas degree dulu, dia keja sementara dekat JJ jd cashier jer pun. Lepas tue baru dapat keje office. Alhamdulillah, waktu kerja JJ rue, byk build dia punya personality terutama dalam bab communication, dan sabar.

    ReplyDelete
  7. dah kerja ezma? alhamdulillah..semoga terus sukses..(^_^)

    ReplyDelete
  8. abah selalu cakap, orang yg ada pengalaman kerja kadang2 lebih untung dari yg baru habis belajar. keje yg mane ada yg halal dulu baru naik slow2 kan.

    ReplyDelete
  9. faham ezma . haha . nanti saya demand .

    ReplyDelete
  10. entry ni terbaek. so pada lepasan graduan tu silalah baca. bukan mudah untuk senang tapi senang untuk susah.

    ReplyDelete
  11. tahniah my junior...kat Celcom tu ada geng UniMAP jugak. Sama batch dengan saya. Dah tau posting kat mana?

    ReplyDelete
  12. ok...noted!!
    best ayat last... tp ditujukan bukan untuk saya!oh no~

    ReplyDelete
  13. mule2 keje dulu keje biase2.. dh lama sikit, baru cari keje lain.. tol x?

    ReplyDelete
  14. tahniah kak ezma. selamat menempuh alam baru dan selamat berkerja! yg penting bila ada masa update la blog k..hehe.:)

    ReplyDelete
  15. betul ezma, kita jangan memilih sangat kerja tu.....kalau memilih memang rugi besar la,sebab peluang pekerjaan sekarang payah

    ReplyDelete
  16. tapi masalahnya... kami kaum lelaki, jika tidak memilih kerja, dan hanya mengambil peluang apa yang ada, gadis manakah yang mahu menerima kami? gadis manakah yang mahu mengambil kami sebagai suami memandangkan gaji yang kecil? saya bercakap di atas pengalaman saya sendiri.

    ReplyDelete
  17. awww awwww terasaa jugakk..tp betul laa trakkn nk teruss berada diatass kn..rezeki memasingg

    ReplyDelete
  18. btl2.. buat yg baru nk kje. better cr kje utk dptkn pengalaman dulu kan

    ReplyDelete
  19. betul tu..kalo tgk kat job street pun sumenya nk pengalaman 2 atau 3 tahun ke ats..fresh graduate ternganga la tgk..yg penting exp :D

    ReplyDelete
  20. Hai ezma!! Betul kata ezma, jgn memilih kerja, sebab sorang tolak berduyun-duyun cam rombongan cik semut datang mintak keja..Pengalaman paling penting..paling mahal kata orang..sebab pengalaman tak boleh dibeli..;)

    ReplyDelete
  21. Lupa plak..salam perkenalan semua..saya baru berjinak-jinak menulis blog..huhuhu;)

    ReplyDelete
  22. tahniah kerana dah dapat kerja...luar sana masih ramai yang tercari-cari...

    ReplyDelete

Berbudi bahasalah dalam berbicara. Budi bahasa bukankah budaya kita?